‘Beyin
fırtınası: anadil(in)de eğitim’
Gazeteci Oral Çalışlar, ‘Posta Gazetesi’ndeki 18
Eylül tarihli makalesinde CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun (DPI)
‘Democratic Progress Institute’/ ‘Demokratik Gelişim Enstitüsü’nün 16 Eylül’de düzenlediği
tele-konferans ‘yuvarlak masa’
toplantısına katıldığını duyurdu. Bu ‘yuvarlak masa toplantısı’na Kemal Kılıçdaroğlu’nun
yanı sıra CHP’li diğer ‘ağır toplar’dan bazıları da katılmış; Selin Sayek Böke, Ünal Çeviköz, Levent Gök,
Yüksel Taşkın. Birçok gazeteci, akademisyen, STK temsilcisinin de katıldığı ‘program’da
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, önce ‘güncel Türkiye tablosu’nu çizen kısa
bir konuşma yapmış. Ardında da ‘yuvarlak masa toplantısı’ soru- cevap şeklinde
devam etmiş. ‘Program’ toplam iki saat kadar sürmüş. Katılımcıların sayısı da
altmış civarındaymış. Kemal Kılıçdaroğlu, bu ‘yuvarlak masa toplantısı’nı
‘beyin fırtınası’ olarak nitelemiş.
DPI’nin düzenlediği ‘yuvarlak masa toplantıları’nda
konuşulanların basına ve kamuoyuna duyurulmaması gibi bir teâmül bulunmasına
rağmen, Kemal Kılıçdaroğlu’nun konuşması ve sorulara verdiği cevaplar ‘bir
şekilde’ açığa vurulmuş. Gazeteci Oral Çalışlar da, Kemal Kılıçdaroğlu’nun
açığa vurulan bu açıklamalarını on madde halinde okuyucularına duyurmuş.
Oral Çalışlar, CHP Genel Başkanı Kemal
Kılıçdaroğlu’nun söylediklerini yorumsuz olarak köşesinde aktardı.
Kemal Kılıçdaroğlu’nun ‘anadil(in)de eğitim’ konusunda
söyledikleri birçok bakımdan ‘oldukça ilgi çekici’.
Bu makalede Kemal Kılıçdaroğlu’nun ‘anadil(in)de eğitim’ konusunda bu son söylediklerini
kısaca değerlendireceğim. Ancak öncelikle Oral Çalışlar’ın Kemal
Kılıçdaroğlu’na atfen köşesinde aktardıklarını buradan da paylaşmakta fayda var.
Kemal Kılıçdaroğlu, ‘anadil(in)de eğitim’ konusunda
şöyle diyor:
“Kürt meselesinde 2015 yılında “22 soru 22 cevap” şeklinde bir program açıkladık. Orada bir eksiğimiz vardı: Anadilde eğitim. Bu konuda konunun uzmanlarıyla, Kürt aydınlarının da katılımıyla değişik toplantılar yaptık. Dünyadaki uygulamaları inceledik. Çocuğun ilk iki veya üç okul yılında eğitimini asıl olarak anadilde yapması, paralel olarak resmi dili de öğrenmesi, üçüncü veya dördüncü sınıfta resmi dile geçmesi, bir çözüm yolu. Kürt meselesinin çözüm yeri, meclistir. Özellikle bu sorunun çözümünde aydınların desteğine çok ihtiyaç bulunuyor. Evet bu sorunu biz çözeriz.”
Hâlbuki CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu,
‘anadil(in)de eğitime’ ilişkin olarak daha önce şunları da söylemişti:
"Anadilde öğretime sıcak
bakıyoruz, vatandaşlar anadilini öğrenebilmeli. Ancak anadilde eğitimin bugün
için çözülebilecek bir sorun olduğuna inanmıyoruz. Herkes anadilini öğrenmeli.
Anadili yasağının kalkması için ilk teklifi veren de biziz. Ama anadilinde
eğitim toplumu böler. Bizim görüşümüz bu. Türkiye'nin tek bir resmi dili
olmalı. O da Türkçedir. Herkesin inancı ve kimliğine saygılıyız ama bunların
politikada kullanılmaması gerektiğine inanıyoruz." (Gazete Vatan/ 3 X
2013)
Kemal Kılıçdaroğlu’nun genel başkanlığındaki CHP, 2015’de “22 soru, 22
cevap” CHP’nin Türkiye’nin Kürt Sorununa Bakışı Çözüm Çerçevesi”
başlığıyla bir ‘rapor’ hazırlamıştı. Şimdi ise Kemal Kılıçdaroğlu, 2015’te
yayınladıkları bu ‘rapor’da ‘anadil(in)de eğitim’ konusunda eksikliklerinin
bulunduğunu dile getiriyor.
Aslında
yukarıda aktarılan söylem ve değerlendirmeleri Kemal Kılıçdaroğlu’nun
çelişkilerini gözler önüne sermekle kalmıyor, ‘konu’nun geçmişine ve bugününe
ilişkin somut bilgiye ve ‘konu’yu çözmeye yönelik donanıma sahip olmadığını da
gösteriyor.
Öncelikle
belirtmekte fayda var; Kemal Kılıçdaroğlu’nun ‘konu’yla ilgili olarak
kullandığı ‘anadil(i)’, ‘anadil(in)de eğitim’, ‘anadil(in)de öğretim’ vb.
terimler birçok bakımdan oldukça sorunlu.
Kemal
Kılıçdaroğlu, DPI’nin ‘yuvarlak masa toplantısı’nda ‘anadili’ konusunu geçmişi
ve bugünüyle değil, önümüzdeki yıllarda ilkokula başlayacak çocuklar açısından
değerlendiriyor ve önerilerde bulunuyor. Ancak Kemal Kılıçdaroğlu, Kürtçe
diyemiyor, ‘anadili’ diyerek Kürtçeyi işaret ediyor ve ‘konu’ya şöyle
yaklaşıyor:
“Çocuğun
ilk iki veya üç okul yılında eğitimini asıl olarak anadilde yapması, paralel
olarak resmi dili de öğrenmesi, üçüncü veya dördüncü sınıfta resmi dile
geçmesi, bir çözüm yolu.”
Kemal Kılıçdaroğlu, anadili Kürtçe olan ve hiç
Türkçe bilmeyen ilkokula başlayacak çocuklar için böyle bir öneride bulunuyor
olmalı. Ancak anadili Kürtçe olan ve hiç Türkçe bilmeyen bu okul çağı
çocuklarının sayısı ve yaşadıkları yörelere ilişkin elinde güvenilir bir
istatistikî veri bulunmadığı da açık. Kemal Kılıçdaroğlu’nun bu önerilerinin
hangi yetişmiş öğretmen ve diğer personelle gerçekleştirileceği de cevapsız
kalıyor.
Etnik aidiyeti ne olursa olsun, günümüz okul çağı
çocukları için yapılan ‘anadili’ tanımlaması, yüzyıl öncesinin, hatta otuz yıl
öncesinin okul çağı çocukları için yapılmış ‘anadili’ tanımlamasından oldukça
farklı. Kemal Kılıçdaroğlu, bu konuyu
ıskalıyor. Kemal Kılıçdaroğlu; asimilasyon, ekonomik ve sosyal entegrasyon,
eğitim- öğretim ve kitle iletişim araçlarının yaygınlaşması sonucu günümüz
Türkiyesi okul çağı çocuklarının ‘anadili’nin artık çok büyük ölçüde Türkçe
olduğunu da ıskalıyor.
Kemal Kılıçdaroğlu, ‘anadili’ diyerek yalnızca
Kürtçe’ye işaret ediyor. Hâlbuki ‘anadili’
kavramıyla yalnızca Kürtçeye işaret etmesi oldukça yanlış bir yaklaşım. Zazaca
da, Çerkesçe de, Lazca da, Pomakça da, Abazaca da, Gürcüce de, Süryanice de
‘anadili’dir. Kemal Kılıçdaroğlu, bu tanımıyla Türkiye’nin diğer ‘anadilleri’ne
karşı negatif ayrımcılık yapmış duruma düşüyor.
21 Ocak 2015: Zaza aydınlarının Diyarbakır TRT önündeki
‘TRT- ZAZA’ talebi
Kemal Kılıçdaroğlu, açıklamalarında ‘anadil(in)de
eğitim’ ve ‘anadil(in)de öğretim’
kavramlarını da kullanıyor. Ancak bu kavramlara hangi anlamlar yükleyerek
kullandığı da müphem. ‘Anadilinde eğitim- öğretim’ ancak ‘anadili’ni bilen
çocuklara verilebilir. Hâlbuki günümüzde Kemal Kılıçdaroğlu’nun kastettiği
anlamda ‘anadili’ni bilen okul çağı çocuklarının sayısı ve coğrafî dağılımı
konusunda mevcut bir istatistikî veri kesinlikle bulunmamaktadır. Üstelik günümüzde Türkiye’de Türkçe dışındaki
bir başka ‘anadili’nde eğitim- öğretim yapma imkânı bulunmamaktadır. Çünkü bu
anadilleri bugüne kadar ‘çok farklı sebeplerden dolayı’ stardart birer dil
haline gelememişler. Ayrıca bu anadillerini öğretecek personeli yetiştirecek
devlet kurumları da yine bugüne kadar ‘çok farklı sebeplerden dolayı’
Türkiye’de oluş(turula)mamıştır.
Kemal
Kılıçdaroğlu’nun bütün bu gerçekleri bil(mey)erek ‘anadilinde eğitim’ vaadinde
bulunması, anadili Kürtçe olan vatandaşların oylarına talip olduğu, fakat
anadili Zazaca, Çerkesçe, Lazca, Pomakça,
Abazaca, Gürcüce ya da Süryanice olan vatandaşların oylarına talip olmadığı
anlamına da gelmektedir.
Kemal
Kılıçdaroğlu, “Anadili yasağının kalkması için ilk teklifi veren de biziz,”
diyor. Bu konuda da yanılıyor olmalı. DSP-MHP-ANAP Hükümetinin hazırladığı
‘Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun’un yürürlüğe girmesinin
ardından, ‘Türk Vatandaşlarının Günlük Yaşamlarında Geleneksel Olarak
Kullandıkları Farklı Dil ve Lehçelerin Öğrenilmesi Hakkındaki Yönetmelik’ ve
‘Türk Vatandaşlarının Günlük Yaşamlarında Geleneksel Olarak Kullandıkları
Farklı Dil ve Lehçelerde Yapılacak Radyo ve Televizyon Yayınları Hakkındaki
Yönetmelik’ de yürürlüğe girdi. Bunun da ardından da Ak Parti Hükümeti
döneminde TRT; Boşnakça, Arapça, Kırmançi, Çerkesce ve Zazaca radyo- televizyon
yayınları 7 Haziran 2004 tarihinde başladı. Devlet okullarında ‘seçmeli anadili
dersleri’ uygulaması da, ‘TRT-Kurdî’nin 7/24 yayınları da AK Parti Hükümetleri
döneminde gerçekleşti. CHP, aynı dönemde hem Zaza aydınlarının hem Çerkes
aydınlarının hem de Laz aydınların ‘TRT- ZAZA’, ‘TRT- ÇERKES’ ve ‘TRT- LAZ’
taleplerine kulaklarını tıkadı. Kemal Kılıçdaroğlu, ‘anadili’ diyerek yalnızca
Kürtçeyi işaret ediyor ve Zazaca, Çerkesçe, Lazca, Pomakça, Abazaca, Gürcüce ve
Süryaniceyi yok saymış oluyor.
Aslında ‘anadili’ konusu ülkemizdeki mayınlı
alanlardan bir tanesi. Kemal Kılıçdaroğlu, bu alana hiç girmemeli. Kemal
Kılıçdaroğlu’nun bugün Genel Başkanı olduğu CHP’nin bütün anadillerine karşı
geçmişteki uygulamalarını öğrenmesinde fayda var. Bu konuda CHP arşivi de oldukça
‘zengin’. (1 X 2020)
Ali İhsan Aksamaz
http://www.kuzgunportal.com/2020/ali-ihsan-aksamaz-beyin-firtinasi-anadilinde-egitim-59758/
https://sonhaber.ch/beyin-firtinasi-anadilinde-egitim/
http://circassiancenter.com/tr/beyin-firtinasi-anadilinde-egitim/