16 Eylül 2023 Cumartesi

“Olgun insanlar biraraya gelmezsek, dilimiz de ölecek!” “Tişineri k̆oçepek var ok̆obibğitna, nena çkuniti ğurase!”

 


 

 

“Olgun insanlar biraraya gelmezsek, dilimiz de ölecek!”

 1. bölüm

 

[Bu söyleşiyi Kemal Özbıyık ile 30 XI 2018 tarihinde Lazca olarak yapmış ardından da yine Lazca olarak internet bloğumda yayınlamıştım. Lazca bilmeyenler için söyleşi metnini şimdi Türkçeye tercüme edip yeniden yayına hazırladım.]  

+

(Ön açıklama: Bugünkü misafirim Kemal Özbıyık. Kendisini uzun yıllardan beri facebook’dan tanıyorum, internetten arkadaşım. Geçen yıl bir kez biraraya geldik, 23 Nisan 2017’de, Ankara’daki Artvin Vakfı’nda “Lazlar (Tarihleri- Kültür ve Sosyal Yaşamları)” başlıklı bir toplantımız vardı; o zaman bir araya geldik. Kemal Özbıyık, Lazcadan Türkçeye tercümanlığımı da yaptı. İyi yürekli insanlarımızdan biri. Çok güzel konuşuyor. Çünkü güzel yürekli. Yayınlanmış bir de kitabı var: “Üzerleri toz olmasın”. O zaman, kitabını bana hediye etmişti; bir solukta okumuştum. Hem bu kitabına ilişkin, hem de kültürel çalışmalarına ilişkin sohbet ettik. Bu metin, sohbetimize ait. 30 XI 2018, Ali İhsan Aksamaz)

+

Ali İhsan Aksamaz: Kemal bey, önce biyografinizden konuşalım, öyle başlayalım, olur mu? Nerede doğdunuz? Kimlerdensiniz? Eski ve yeni adıyla köyünüzün adı nedir? Hangi okullarda öğrenim gördünüz? Evli misiniz? Çocuklarınız var mı? Günümüzde nerede yaşıyorsunuz? Emekli olduğunuzu biliyorum. Şimdi ne işle meşgul oluyorsunuz?

Kemal Özbıyık: 1954 yılında, Mart ayının ortasında,  15 Martta,  Artvin-Arhavi Suhulet/  Küçükköy’de dünyaya gelmişim. Bize, sülâlemize, nam olarak önceleri “Kuyişi”/ “Doğanoğuları” diyorlarmış. Kuyi, Lazcada büyük bir kuşun adı. Türkçesine “doğan” diyorlar. Daha sonra bu nam “Buyukli” olmuş. Soyadı kanunu çıktıktan sonra da soyadımız  Özbıyık olmuş. Babamın adı Mustafa, annemin adı Şefika. Benden büyük iki erkek kardeşim ve bir kızkardeşim vardı.  Bir ağabeyim vefât etti. Şimdi bir ağabeyim ve bir kızkardeşim var. Ben, ailemizin küçüğüyüm.

Babam, 84 yaşındayken 1994 yılında vefât etti,  Şubatın 24’ünde. Annem 100 yaşının içinde. Aklı başı yerinde. Lazca da, Türkçe de konuşuyoruz. Bildiği herşeyi bana söyledi, anlattı. Eskilere ilişkin birçok konuyu konuşuyorduk; ben hepsini de kayıt altına aldım, yazdım.

İlkokulun ilk iki sınıfını Suhulet/ Küçükköy’de okudum. Benden büyük ağabeylerim beni Ankara’ya getirdiler. İlkokulu Ankara’da, Sarar İlkokulunda tamamladım. Ortaokul ve liseyi Ankara’da Atatürk Lisesinde tamamladım. Üniversiteyi yine Ankara’da, (A.İ.T.İ.A.)  Ankara İktisadî ve Ticarî İlimler Akademisi’nde okudum.  Adı sonradan Gazi Üniversitesi oldu.  Futbol oynuyordum. PTT takımında başladım. Farklı takımlarda da oynadım. Profesyonel olarak oynamadım, amatör olarak. Ancak kemençe ve tulumun sesini duyunca, işi gücü  bırakıp hemen oynamaya gidiyordum

8 yaşımdaydım. Büyüklerimle konuşuyordum. Konuştuğum herşeyi de yazıyordum. Tabii, her yıl Ankara’dan köyümüze, Suhulet’e, gidiyordum. Yaylalarda geziyordum. Derelerde, köylerde, dağlarda, ormanlarda geziyordum. Oraların fotoğraflarını çekiyordum.

 


“Farklı takımlarda amatör olarak futbol oynadım”

 


Şimdi neler yapıyorum? Elli yıldan bu yana topladığım kültürel, etnogfrafik malzemeleri yayınlamak için kaleme alıyorum. O topladığım kültürel malzemelerden oluşan yeni bir kitap yayınlamak istiyorum.

Bir kitabım 2017 yılında çıktı. Kitabımın adını şöyle koydum:“ Üzerleri Toz Olmasın/ Doğu Karadenizde Yaş Almak”.

Bugünlerde yeni kitaplarım için, önceden topladığım materyalleri düzenliyorum. Kitabımda Artvin ve Arhavi’nin kültürel ve folklorik değerlerine ilişkin ayrıntılı bilgi olacak. Çok önceki kültürel değerlere ilişkin yazıyorum. Ancak kitap çıkartmak maddî kaynak gerektiriyor; araştırıyorum. Bulunca ikinci kitabımı da yayınlayacağım.

Yine köyüme ilişkin kültürel, folklorik konuları yazacağım. Yazmış olduğum Lazca ve Türkçe şiirler de var, halen de yazıyorum. Lazca kelimelerin Türkçe karşılıklarını da yazıyorum, sözlük çalışması gibi.

Yapıyor olduğum bu çalışmaya ben, “gelecek için biriktiriyorum,“ diyorum.


 

“Topladığım kültürel, etnogfrafik malzemeleri yayınlamak için kaleme alıyorum”

 


Ali İhsan Aksamaz: Yine biliyorum ki, siz, (ODTÜ) Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin emektarlarından birisiniz.  ODTÜ’de bilgisayar sisteminin kurulup yerleşmesinde sizin de emeğiniz var. Öyle biliyorum. Bu ne zamandı? ODTÜ’de çalışmaya nasıl ve ne zaman başladınız?

Kemal Özbıyık: 1975 yılının Temmuz ayının 15’ nde ODTÜ- Elektronik Hesap Bilimleri Bölümü’nün Bilgisayar Merkezinde çalışmaya başladım. Bu iş için o zamanlar çok insan arıyorlardı. Ben de başvurdum. Yapılan yazılı sınavda birinci oldum. İşe, üç kişi alacaklardı.

Yaptıkları sözlü sınavda bana, “Biz, işe hemen başlayacak donanımlı kişileri arıyoruz. O sebeple seni önce yedek listeye yazacağız,” dediler. Ancak iki ay sonra beni telefonla arayıp çağırdılar. Böylece de ben orada işe başladım. Bir yıl sonra şef oldum. Az biraz zaman geçince de müdür oldum.

O zaman bölüme bağlıydık. Daha sonra rektörlüğe bağladılar. Adımız da “Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı” oldu. Orada çok çaba gösterdim. Çok fazla iş yaptım. Yalnızca bizim bölümde değil, ODTÜ’nün her yerinde beni tanıyorlardı. O zamanlarda, bilgisayarlarda kalın karton sistemlerini kullanıyorduk. Ben futbol oynadığım için gece vardiyasında çalışmak işime geliyordu. Gece vardiyasında iki kişi bulunuyorduk. Evli olan vardiya arkadaşlarıma denk gelince onları evlerine gönderip ben tek başıma çalışıyordum. İzin zamanım gelince de onlar da benim için çalışıyorlardı. Ben de yılda bir ay olan iznimi iki ay kullanıyordum. İnterneti Türkiye’ye biz getirdik.  1992 yılında getirmiştik. Ancak bilgisayarın kullanımını önce, zamanın cumhurbaşkanı Turgut Özal yaptığı için, resmî açılışımız 1993 yılının Nisan’ının 25’inde oldu. Ben o sırada İdarî İşler Müdürüydüm.

Emekli olana kadar 36 yıl çalışıp 2011 yılının 15 Temmuz’unda artık orada çalışmayı  bıraktım.

ODTÜ’nün bir biriminde en fazla çalışan kişi benim. Çalışmaya başladığı yerin müdürü olabilen de benim. En önce başkan yardımcısı olan kişi de benim. Emekli olduğum BİDB için de bir kitap yaz diyorlar. Büyük bir kitap olur, tabii.

 


 

(Önerilen söyleşiler: Bayram Ali Özşahin: “Kapitalizm her şeyi aşındırıyor, öğütüyor, eritiyor, kaybediyor!”, 14 VIII 2019, sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr; Besim Özel: “Köyümüzde Lazca türküler söylenirdi”, 11 IV 2022, sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr; Cemil Telci: “Çay Üreticileri de Özel Şirketlerin İnsafına Kaldı!”, 19 VI 2021, sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr; Cihangir Bilgin: “Anadolu’da yaşamış ozan ve âşıkların divanını okudum!”, 11 XII 2021, sonhaber.ch/ gurcuhaber.com/ circassiancenter.com; Cihangir Bilgin: “Kendi kültürümüze ve anadilimize dair tek kalem oynatmamak çok zoruma gitmişti!”, 12 XII 2021, sonhaber.ch/ gurcuhaber.com/ circassiancenter.com; Cihangir Bilgin: “Batum, Tiflis, Rustavi’de arşiv çalışmaları yaptım!”, 14 XII 2021,sonhaber.ch/ gurcuhaber.com/ circassiancenter.com.tr; Cihangir Bilgin: “Lazca mücadelemize devam edeceğiz!”, 16 XII 2021, sonhaber.ch/ gurcuhaber.com/ circassiancenter.com.tr)

 

 Devam edecek…

+

 

“Tişineri k̆oçepek var ok̆obibğitna, nena çkuniti ğurase!”

Noʒ̆ile 1

 

[Kemal Ozbiyik̆i k̆ala Lazuri int̆erviu dop̆eret̆i 30 XI 2018- s do int̆erviuşi Lazuri t̆ekst̆i gamaviğeret̆i int̆ernet̆- blogi çkimis. Aʒ̆i Lazuri navauçkinanpe şeni int̆erviuşi t̆ekst̆i Lazurişen Turkulişa govokti do xolo gamoçku şeni dopxaziri.] 

+

(Goʒ̆otkvala: Andaneri musafiri çkimi ren Kemal Ozbiyik̆i. Ma eya dido ʒ̆anapeşen doni viçinop feysbuk̆işen; manebra çkimi ren int̆ernet̆işen. Goʒ̆osti ar fara kok̆optit. Aya rt̆u 23 İgrik̆a 2017 ʒ̆anas. “Lazepe…” coxoni ar ok̆oxtala komiğut̆es Noğa Artvinişi Omordinu do Gamantanaşi Vakfis do emindros kok̆optit çkin. Kemal Ozbiyik̆i rt̆u çkimi tercumani, Lazurişen Turkulişa.  Kemal Ozbiyik̆i ren çkineburi k̆ai k̆oçepeşi arteri. Mskvaşa ğarğalaps. Emuşeniki dido mskva guri kuğun. Kemal Ozbiyik̆is gamoçkvineri ar ketabiti kuğun: “Jindolepe Mt̆veri Mo İvas!” Emindros hediye komomçu ketabi muşi do arçvaşis vik̆itxi eya. Çkin hemi aya ketabi muşişen, hemiti muşi majura k̆ult̆uruli noçalişepen bğarğalit. Aya ren noğarğale çkinişi t̆ekst̆i. 30 XI 2018, Ali İhsan Aksamazi)

+

Ali İhsan Aksamazi: Kemal begi, ipti biyografi tkvanişen bğarğalat do eşo gevoç̆k̆at, iqveni? So dibadit, so yeçkindit? Mi oğlepeşi ret? Oput̆e tkvanis mu coxons, mcveşi do ağani coxopeten? Namu nʒ̆opulapes igurit? Çileri reti? Berepe giqonunani? Aʒ̆i so skidurt? Eşo miçkinki, t̆ek̆audi ret, aʒ̆i mu dulyape ikipt?

Kemal Ozbiyik̆i: Ma ʒ̆ana (1954) vion çxoro oşi do jure neçi do vio otxo oʒ̆iyamt̆uşi Mart̆işi gverdiz (15 Mart̆i-s) , Artvin-Arkabişi Suxulet (Küçükköy ) coxoni oput̆ez kiyanaşe mopti dore. Çkuni k̆oçepez, ʒ̆oxlepez “Kuyuşi” miʒ̆umet̆ez dore. Kuyi didi ar k̆inçişi coxo ren. Turkuli doğanis uʒ̆umenan. Ok̆ule çkuni ʒ̆oxlenuyi coxo Buyuk̆li divu dore. Soyadik̆anuni gamaxtuşk̆ule çkuni coxo Ozbiyik̆i divu dore. Baba çkimişi coxo Mustafa, nana çkimişi coxo Şefika ren. Jur didi cuma, ar da miyonut̆u. Didi cuma çkimi domiğuru. Haʒ̆i ar didi cuma do ar da koboret. Ma oxoyi çkunişi ç̆ut̆a bere bore.

Baba çkimi (84) otxo neçi do otxo ʒ̆aneyi t̆uşk̆ule (1994) vit̆on çxoro oşi do otxo neçi do vit̆o otxo ʒ̆anaşi K̆uçuxayiz, K̆unduraz, (24-iz) eçi do otxoz doğuru. Nana çkimi 100 (oşi) ʒ̆anaşi doloxe ren. Ğnosi muşi k̆ayi ren. Lazuri do Turkuli bip̆aramit̆amt. Na uçkin k̆at̆a mutu ma domiʒ̆u. ʒ̆oxlenuri dido muntxanepe bip̆aramit̆it. Ma hemtepe komeboç̆ayi.

Ma oğineşi mektebişi jur sinifi Suxuletiz bik̆itxi. Didi cuma çkimepek Ankaraşe komomoyonez. Oğineni Mektebi Ankaraz, Sarar İlkokuliz boçodini. Orta mektebi do lise Ankaraz Ataturk Lisez boçodini. Universit̆et̆i Ankaraz, Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisiz (A.İ.T.İ.A.) bik̆itxi. Haʒ̆i coxo Gazi Universitesi divu.  Bulti bistet̆i. PTT tak̆imiz geboç̆k̆i. Ayce t̆ak̆imepezti bisteri. P̆rofesyoneli var bisteri. Amat̆ori bort̆i. Ala kemençe do gudastviri/ t̆ulumişi nena bognaşk̆ule, dulya oxobuşkumet̆i do osteruşa mebulut̆i.

Ma 8 (orvo) ʒ̆aneyi bort̆i. Didepe çkimi k̆ala bip̆aramit̆amt̆i. Na bip̆aramiti k̆at̆a muntxa meboç̆aramt̆i. K̆at̆a ʒ̆anaz oput̆e çkunişe bulut̆i. Golapez gobulut̆i. Ğalepez, oput̆epez, germapez gobulut̆i do hem let̆apeşi sureti gamabimet̆i.

Haʒ̆i mupe bikom? (50) jurneçi do vit ʒ̆anaşen doni na ok̆obobğepe svara gamağu şeni p̆ç̆arum. Na ok̆obobğepeşen svarape gamabiğa minon.

(2017) jur vit̆oşi do vit̆o şkvit ʒ̆anaşi ʒ̆anağaniz ar svara çkimi kogamaxtu. Hemuşi coxo  “Üzerleri Toz Olmasın/ Doğu Karadenizde Yaş Almak” gebodvi.

Haʒ̆iti ağne svarapeşeni na ok̆obobğepe boduzanam. Ha svaraz Artvini do Arkabişi k̆ult̆uri do folk̆lori opşa ivase. Ǯoxlenuri muntxanepe meboç̆aram. Ala svara gamiğu şeni geç̆areyi unon. Gobiʒ̆k̆edam; bžira şk̆ule (2.) majurani svara çkimi gamabiğare.

Xolo çkimi oput̆eşi ar muntxanepe meboç̆arae. Ma na p̆ç̆ari Lazuri do Turkuli şiirepe miğun, haʒ̆iti p̆ç̆arum. Lazuri nenapeşi Turkuli mu itkfen meboç̆aram.

Na bikom dulya şeni “Na Moxtapeşeni ok̆obğam” bzop̆on.

Ali İhsan Aksamazi: Ma xolo miçkin, tkvan (Oşkendayulva T̆eknik̆uri Universit̆et̆işi)  ODTU-şi mcveşi emektarepeşen arteri ret. ODTU-s k̆omp̆iut̆erişi sist̆emişi ok̆idus cumu, emeği koğiğunan. Eşo miçkin ma. Aya mundes t̆u? Muç̆o do mundes geoç̆k̆it oçalişisus ODTU-s?

Kemal Ozbiyik̆i: 1975 ʒ̆anaşi Çuruğayişi (15- iz) vit̆o xutiz ODTU- Elektronik Hesap Bilimleri Bolumi -“ Bilgisayar Merkeziş” dulyaşe kogeboç̆k̆i. Oçalişu şeni k̆oçi gorumt̆ez. Mati bidi. Noç̆areyi imtixaniz (1.) maartani kogamapti. Sum k̆oçi eç̆opumt̆ez. Nenate, na vez imtixaniz  “Ar şvaci na dulyaz gyoç̆k̆ase tişineri k̆oçi minonan. Hemuşeni si enni oğine yedeğiz megoç̆arate,” miʒ̆vez. Ala jur tuta goliluşk̆ule t̆elefoni miğodez do micoxez. Mati bidi do heg dulyaz kogeboç̆k̆i. Ar ʒ̆ana goliluşk̆ule şefi dobivi. Ç̆ut̆a ora goliluşk̆ule mudiri dobivi.

Hem oraz, bolumiz mek̆ideri bort̆it. Ok̆ule rektorluğiz memok̆idez. Coxo çkuniti Bilgi İşlem Dairesi Başk̆anluği divu. Hek dido menceli boçodini. Dido dulyape p̆i. Xfala na biçalişam bolumiz var, ODTU-şi k̆at̆a k̆ele miçinomt̆ez. Hem oraz p̆eci kart̆alişi, k̆art̆onişi sist̆emepe bixmat̆it. Ma bulti nabiste şeni seri oçalişu k̆ayi miʒ̆ont̆u. Seri jur k̆oçi dulyaz bivet̆it. Mati çileri na ren dulyaşi martek̆ala mopfxadişi heya oxoyi muşişe boşkumet̆i do ma xfala biçalişamt̆i. İzinişi ora moxtaşk̆ule, hemtepek çkimişeni içalişamt̆ez do ma ar tuta na miğun izini jur tuta bikomt̆i. İnt̆ernet̆i Turkiyeşe çku mobiğit. Ǯana (1992) vit̆o nçxoro oşi do otxo neçi do vit̆o jur t̆uşk̆ule komobiğit dort̆u. Ala oğine ixmaru, hemoraşi Cumhurbaşk̆ani Turgut Ozalik na vu şeni, resmi gonʒ̆k̆u (1993) vit̆on çxoro oşi do otxo neçi do vit̆o sum ʒ̆anaşi Ap̆rilişi (25- iz) eçi do xutiz ivu. Ma hemoraz İdari dulyapeşi mudiri bort̆i.

Emekli bivit̆aşaki heg (36) eçi do vit̆o aşi ʒ̆ana biçalişi do (2011) jur vit̆oşi do vit̆o ar ʒ̆anaşi Çuruğayişi (15) vit̆o xut ivuşk̆ule dulyaz oxobuşkvi.

ODTU- şi ar yeriz enni dido, na içalişu k̆oçi ma bore. Oçalişuşe na gyoç̆k̆u yeriz mudiri na ivu k̆oçiti ma bore. Başk̆aniş manuşvale na ivu enni oğineni k̆oçiti ma bore. Emekli na bivi BİDB şeniti svara konoç̆ari miʒ̆umenan. Hemuşiti ar didi svara diven.

Naqonasunon…

aksamaz@gmail.com

 

 

https://sonhaber.ch/kemal-ozbiyik-ile-soylesi-turkce-lazca-1-bolum/

https://www.circassiancenter.com/tr/olgun-insanlar-biraraya-gelmezsek-dilimiz-de-olecek-tisineri-k%CC%86ocepek-var-ok%CC%86obibgit-na-nena-ckuniti-gurase/