30 Mayıs 2024 Perşembe

Abdullah Onay ile Söyleşi (Türkçe- Lazca) 2. Bölüm/ “Hayvan Haklarının okullarda müfredata girmesi şart; başka yolu yok!”

 


Abdullah Onay ile Söyleşi (Türkçe- Lazca) 2. Bölüm

 

 

 

“Hayvan Haklarının okullarda müfredata girmesi şart; başka yolu yok!”

 

1.    Bölüm: https://sonhaber.ch/abdullah-onay-ile-soylesi-turkce-lazca-1-bolum/

 

 

 

Ali İhsan Aksamaz: Gerek İstanbul’da ve gerekse de diğer bazı kentlerde, bazı belediyeler çoğunlukla da köpekler için barınaklara sahip. Bu barınaklar yeterli mi? Bu konuya ilişkin ne düşünüyorsunuz? Neler söyleyebilirsiniz?!

Abdullah Onay: Barınaklar sokak ortasında öldürülen, zehirlenen kedi, köpeklerin hayatta kalabilecekleri bir yer, sığınak olabileceği beklentisiyle hayvanseverlere kabul ettirildi. Adeta ölümü gösterip, sıtmaya razı olmak gibi. Ama ilk açılan barınaktan itibaren, on binlerce köpeğin öldürüldüğü toplama kampları olup çıktı. Sürekli yok edilen köpekler, kısa süre içerisinde sokaklarda yerini alıyordu. Ama hiçbir zaman bunun nedenleri üzerine kafa yorulmadı. Üretme çiftlikleri, pet shoplar bu “eşya”ları üretiyor, tüketici alıp, kullandıktan sonra, sokağa, barınaklara terk ediyordu. Bu terk edilme oranı bir ara o kadar yüksekti ki, şu anda da çok çok azaldığını zannetmiyorum. Bu döngü sürüyor. Üretene, terk edene hiçbir yaptırım yok. Bedelini yüzyıldır köpekler ödüyor. Pek de uzak olmayan bir tarihte belediyeler, 25 kuruşa çoluk çocuğa kedi-köpek öldürterek toplattırıyorlardı.

Ali İhsan Aksamaz: Önceden Gülhane Parkı’nın içinde Hayvanat Parkı var idi. Ben iyice bilmiyorum, ancak bazı belediyeler yine de hayvanat parklarına sahip. Türkiye’de bazı özel hayvanat parkları da var.  Bu hayvanat parkları için de bir şeyler söyleyin! Bunlar faydalı mı çocuklar için?

Abdullah Onay: Hayvanat bahçelerinin çıkışı Avrupa’da insanın doğa üzerindeki egemenliğinin nişanesi. Yağmalanan Afrika, Asya gibi kıtaların yaban hayatı da aynı şekilde yağmalanarak sergileniyor. Bir dönem siyah çocukların da bu tür yerlerde sergilendiğini hatırlatırım. Burak Özgüner’in Meclis Komisyonunda verdiği bilgiye göre, 36 ruhsatlı hayvanat bahçesinde en az 16.000 yaban hayvanı tutsak. Batı’da doğal ortama benzetilmeye çalışılanlar da dâhil olmak üzere, hayvanat bahçeleri esir kampları. Hayvanları doğal ortamlarından, yaban hayattan koparıp, bir yere kapatmanın hiçbir hafifletici sebebi olamaz. Gülhane Parkı’ndaki bahsettiğin yer de çocukluğumdan hatırladığım kadarıyla korkunç bir yerdi. Kafesteki zavallı bir aslan, hemen girişte daracık bir alanda duran deve…

Ali İhsan Aksamaz: Sirkler ve sirk hayvanlarına ilişkine neler düşünüyorsunuz? Bu tür şovlar insanî mi?

 


 

“Umarız hayvanat bahçelerinin ve sirklerin tümü kapanır”

 

 

Abdullah Onay: Değil tabii ki, bütün o şovların altında neler yattığı yakın zamanlarda ortaya çıktı. “Eğitim” adı verilen bin bir eziyetle, o “eğlence” olarak görülen hareketler hayvanlara yaptırılıyor. Kapanma haberleri artıyor, umarız kısa zamanda tümü kapanır, bir insanlık ayıbı dönemi de sona ermiş olur.

Ali İhsan Aksamaz: Bazı hayvanlar, çoğunlukla da fareler deneylerde kullanılıyor. Öyle biliyorum. SSCB zamanında, Stalin’in bir deney kampı vardı.  Bu kamp, Sohum Kenti’nde idi ve de maymunlar askerî amaçlarla kullanılıyordu. Hayvanların dili yok. Bu tür vandal işleri bitirmek için insanlık neler yapmalı?

Abdullah Onay: Deney konusu büyük bir felaket, yapılanları anlatmak bile insanın yüreğini dağlıyor. Bütün teknolojik gelişmelere rağmen, hâlâ her yıl milyonlarca hayvan deney adı verilen işkencelerden geçiyor. Bu konuda mücadele veren Yağmur Özgür Güven’in dediği gibi, “ölmelerine bile izin verilmiyor.”[2] Halen de ABD ve diğer ülkelerde ordular, hayvanları denek olarak kullanıyorlar.

Ali İhsan Aksamaz: Gazetelerden okuyoruz ve televizyondan duyuyoruz, bazı zavallı hayvanlara öyle veya böyle zarar veriyorlar. Bu tür psikopat ve zalimane işlerin önüne geçmek için insanlık neler yapmalı hem Türkiye’de hem de dünyanın diğer ülkelerinde? Bu tür suçlar için yasal cezalar yeterli mi? Bu tür suçlar, ceza ile sonlanır mı?

Abdullah Onay: En önemlisi, yüzyıllardır süregelen ideoloji ile mücadele etmemiz gerekiyor. Hayvanlar üzerindeki egemenliği sorgulamak gerekiyor öncelikle. Her yıl milyarlarca hayvanı mezbahalarda, deney laboratuvarlarında, avlarda öldürüp, sokaklardaki hayvanlara şiddet uygulanmamasını beklemek pek gerçekçi değil. Bununla yüzleşmeyi sürdürmemiz gerekiyor. Sonra yasaları değiştirmek ve uygulamak gerekiyor, ama okullarda bunun müfredata girmesi de şart. Yani çok yönlü bir mücadele.

Ali İhsan Aksamaz: İnsan para ile satılır mı? Hayvan para ile satılır mı? Hayvanların bu acısı ne zaman nasıl bitecek?!

Abdullah Onay: Satılmayacakları, yani mal muamelesi görmeyecekleri, bir kişi olarak haklarına kavuşacakları zaman. Sorundaki “para” vurgusu önemli, yani hayvanları bir meta/ mal olarak görmeyi değiştirmek gerekiyor. Bu ideolojiyi, yasalarda, eğitimde, sokakta, velhasıl, şairin dediği gibi, “Annelerin ninnilerinden spikerin okuduğu habere kadar, yürekte, kitapta ve sokakta” yenebilmeliyiz…

Ali İhsan Aksamaz: Öyle görülüyor ki, çoğunlukla büyük kentlerde, günümüzde hayvan sevgisi fazla ve sürekli de artıyor bu sevgi! Ancak bazı hayvan severler, diğer hayvanları da değil de, yalnızca kendi hayvanlarını seviyorlar. Bu nasıl bir ruh halidir?!

Abdullah Onay: Bunu da “sahip olma” ile açıklayabiliriz belki, kendi malına sahip çıkıyor. Hayvanseverlik yayılıyor, ama epey problemli tarafları var. Bunları belki ileride ayrıntılı konuşuruz.

Ali İhsan Aksamaz: Bu söyleşi için size çok teşekkür ediyorum. Sizin söyleyeceğiniz başka sözünüz varsa, lütfen belirtin!


 

“Yüzleşmeyi sürdürmemiz gerekiyor”

 

Abdullah Onay: Ben teşekkür ederim, soruların ve söyleşin için. Farklı mağduriyetlerden gelenlerin, hayvanlar için daha kolay empati geliştirebileceklerini düşünüyorum. İnsan-hayvan ilişkisi bilinen tarih boyunca değişerek geldi. Bütün bu tarihi bilgiyi süzerek, geliştirilebilecek bilinç ile büyük bir dönüşümün yaşanacağı evrenin eşiğindeyiz sanki. Bu sadece insan-hayvan ilişkilerini değil, tüm toplumsal tahayyülleri de değiştirecek. Görür müyüz bilemem, ama görebilecek olanlar için ne büyük saadet olacağını tahmin edebiliriz. Hani, hatırlarsın belki, o bütün ırk ayrımcılığı dönemini görmüş geçirmiş 106 yaşındaki siyah kadın Virginia McLaurin, Beyaz Saray’da Obama ile dans etmişti ya, onun çok çok daha fazlası…

[2] https://hayvanlarinaynasinda.wordpress.com/2018/01/17/yagmur-ozgur-guven-ile-hayvan-deneyleri-uzerine-soylesi-olmelerine-dahi-izin-verilmiyor-1/

 

Bitti…

+

“Nʒ̆opulaşi mufredatikti skindinapeşi hak̆epe berepes dogurasunon; çkva gza va ren!”

[Noʒ̆ile- 2]

 

 

Ali İhsan Aksamazi: Ginon noğa İst̆anbolis, ginon majura noğapes, namtini belediyepes didopetenti coğorepe şeni axirepe kuğunan. Aya axirepe dobağine reni? Muepe isimadept? Muepe gatkvenan?!

Abdullah Onayi: K̆at̆u do coğorepe şeni, aya axirepe ipti pelaperi ižirinu skindinamaqoropepeş k̆elen. Sokağepes ğura do ğuržulişen ğuraşen k̆ai rt̆u aya axirepes oskidu do emuşeni; eşo oxoiʒ̆onu ipti.  Eşo isimadinu skindinamaqoropepeş k̆elen. Lai ğuraşen vardo, çaçxurişen razi oqopimu; amk̆ata gagnapa rt̆u aya simada. Mtini giʒ̆vat; ğurati, çaçxuriti ar va reni?!    Amk̆ata dulya rt̆u skindinaş axiri do mutu var! İptineri skindinaş axirişen doni k̆aixeşa ižirinu: Aya rt̆u k̆onsant̆rasyonişi k̆amp̆i. Edo (10.000) vit vit̆oşepeten coğori iqvilinu aya k̆onsant̆rasyonişi k̆amp̆epes. Aşo narentina, mk̆ule ora şk̆ule, xoloti vit̆oşepeten coğori udodginu ižirinet̆u sokağapes. Mara mitik aya dulyaşi mtini sebebi şeni va isimadu. Omralobaşi fabrik̆ape do p̆et̆şop̆epek omralapan aya “eşyape”. Muşterik aya “eşya” yeç̆opups, ixmars; ok̆açxeti oxorişen get̆k̆oçups. Varna sokağis varna skindinaş axiris skidasen get̆k̆oçineri bedigoç̆veri skindina. Oxorişen get̆k̆oçupe dido rt̆u arorapes. Aʒ̆iti dido va iç̆it̆anu; eşo domaʒ̆onen ma. Aya dulya xoloti aşo ren. Maartanik skindina omralaps, majurak skindina oxorişen get̆k̆oçups, mara çkar mitik varti maartanis, varti majuranis ceza meçaps; miti şeni k̆anonuri ceza va ren. Oşʒ̆anurepeşen doni, coğorepek ç̆vini nʒ̆orupan; ğurunan. Dido ʒ̆ana ʒ̆oxle va ren, belediyepek bere- baris 25 k̆uruşişen k̆at̆u- coğori doqvilapes.

Ali İhsan Aksamazi: ʒ̆oxleşen noğa İst̆anbolişi belediyes kuğut̆u zup̆ark̆is Gyulxaneş P̆ark̆işi doloxe. Ma k̆aixeşa va miçkin, mara namtini bediyepes xoloti zup̆ark̆epe kuğunan. Namtini doxmeli zup̆ark̆epe korenan Turkiyes. Aya zup̆ark̆epeşi jin ar- jur nenati miʒ̆vit! Aya zup̆ark̆epe pelaperi reni berepe şeni?

Abdulah Onayi: K̆oçik lamtinalas geocginu; lamtinala p̆at̆işi geicginu k̆oçiş k̆elen. Edo eşoten yeçkindu žup̆ark̆epe Avrup̆as. Zup̆ark̆i ren aya cginaşi nişani. Skindinape nirçines zup̆ark̆epes. Afrik̆a do Asyas xe geidvinu; aşotenti mt̆k̆uri skidalasti xe geidvinu, xoloti xe geidvinen. Arorapes, uça berepeti nirçinet̆es zup̆ark̆i steri k̆afesepeşi doloxe; eşo komşuns ma. Burak̆ Ozgunerik çkin ambari komomçes Meclisişi K̆omisyonişen. Muşi aya ambaiten; (36) eçi do vit̆o anşi sert̆ifik̆oni zup̆ark̆i koren aʒ̆ineri Turkiyes. Minimumuro (16.000) vit̆o anşi vit̆oşi mt̆k̆uri skindina ren moloxuneri aya zup̆ark̆ep̆es. Geulvaşi dobadonapesti, buncinaluri muşişi mengaperi mteli zup̆ark̆epe molaxunale renan do mutu var. Skindinape buncinaşen get̆k̆oçu do moloxunus çkar sebebi va uğun. Edo amk̆ata k̆abaet̆i mututen va ixarsuvinen. Gyulxanaşi P̆ark̆işen molaşinap si, mati beroba çkimişen gomaşinen;  dido oşkurinoni soti rt̆u. K̆afesis molaxuneri bedigoç̆veri cilo; emedeni amaxtimonişi dido mʒ̆ule sotis molaxuneri aklemi…

Ali İhsan Aksamaz: 3irk̆epe şeni, ʒirk̆epeşi skindinape şeni muepe isimadept? Amk̆ata şovepe k̆oçinuri renani?

Abdullah Onayi: Moro, aya k̆oçinuri gagnapa va ren. Amk̆ata şovepeşi sebebi k̆aixeşa oxoiʒ̆onu t̆okseris.   Aya ç̆anda va rt̆u. Mancepek skindinapes onʒ̆orinapan “gamantanaten”. Aya şovi va ren, zulumi ren. Skindinapes rolepe mutepeşi bigaten dogurapan oçepek. Edo bedigoç̆veri skindinakti bigaşi şkurinatenti roli muşi osağupan eya şovis. K̆arta ndğas 3irk̆epeşi muk̆onoba imʒikanen yado ambaepe vognapt çkin; bolaki, mepşvenat, arteriti va doskidas aya kianas!  3irk̆i ren k̆oçinobaşi oncğore; aya oncğore açkva içodas!

Ali İhsan Aksamazi: Namtini skindinape, didopetenti mtugepe ixmaren eksp̆eriment̆epesti. Eşo miçkin ma. SSRR-şi oras, St̆alinis kuğut̆u ar eksp̆eriment̆uli k̆amp̆i. Aya k̆amp̆i rt̆u noğa Soxumis do maymunepe ixmaret̆es askeruli noğirepeten. Skindinapes nena va uğunan! Edo amk̆ata vandalist̆uri dulyapeşi oçodinu şeni, k̆oçinoba muepe oxvenuşi ren?

Abdullah Onayi: ʒadapeşi tema ren didi k̆at̆asrofi. Xveneri amk̆ata dulyapeşen molaşinukti k̆oçis omgarinups. K̆oçinobas ʒ̆oxlemxtimu t̆eknolojiuri kuğun, mara k̆arta ʒ̆anas xoloti milionepeten skindinak işk̆ence nʒ̆irupan. Skindinapeşi hak̆epeşi aktivist̆epeşen Yağmur Ozgurik eşo tkumers: “Skindinapes oğuru şeniti gza va niçinen zalimepeş k̆elen.” Aʒ̆iti, Amerik̆a do majura dobadonapeşi ordupek skindinape ixmarnan askeruli dulyapes.

Ali İhsan Aksamazi: Gazetapeşen vik̆itxupt do t̆elevizyonepeşen vognapt, namtini k̆oçepek zavali skindinapes eşo varna aşo zarari meçapan. Amk̆ata psikop̆aturi do vandaluri dulyape oğindu şeni, k̆oçinoba muepe oxvenuşi renan, ginon Turkiyes, ginon dunyaşi majura dobadonapes? Amk̆ata k̆abaetepe şeni k̆anonuri cezape dobağine reni? Amk̆ata k̆abaetepe cezaten içodeni?

Abdullah Onayi: İrişen ʒ̆oxle, oşʒ̆anurepeşen doni naqoneri resmuri ideoloji k̆ala ok̆vak̆idinu domaç̆irnan. K̆oçi ren skindinaşi mance; eşo içkinen. Aya mancoba buncinaluri va ren; Ğormotişen va ren. İpti aya mancobaşi simada k̆ala k̆abğa domaç̆irnan.  K̆art̆a ʒ̆anas milyarepeten skindina iqvilen k̆oçepeş k̆elen mezbaxanapes, ʒadaşi laborat̆uvarepes, avapes. Xolo am skindinapak şkence nʒ̆irupan sokağapes. Aya zalimuri xali diçodas yado meşvenu realist̆uri simada va ren. Aya zalimuri dulyape k̆ala ok̆onagu domaç̆irnan ʒ̆oxle. Ok̆açxeti k̆anonepe oağanu do entepes quci meçamu domaç̆irnan. Mara nʒ̆opulaşi mufredatikti skindinapeşi hak̆epe berepes dogurasunon; çkva gza va ren. Eşo ptkvat na, aşo ptkvat na; aya dulyas xvala ar cepxe va uğun.

Ali İhsan Aksamazi: K̆oçi paraten gamiçineni? Skindina paraten gamiçineni? Mundes içodasen skindinapeşi aya ç̆vini?!

Abdullah Onayi:  Skindina açkva va gamiçinasen,  mali va işinasen skindina; skindinati k̆oçi steri işinasen, skindinasti aqvasunon hak̆epe k̆oçi steri, emoras içodasunon aya zulumi. “Para” tkumer si, aya nenas gebažgu skani beciti ren. Skindina mali va ren; aya aşo ožiramu domaç̆irnan.  Aya simada onʒ̆uranuşi voret çkin.  Çkin aya ideolojis ocginuşi voret  k̆anonepes, gamantanas, sokağis; mk̆ule nenaten şairikti eşo tkumers: “Nanapeşi nanişen sp̆ik̆erişi ambarişa; tişen k̆udelişa;  guris, ketabis do sokağis” ocginuşi voret çkin aya zalimobas…

Ali İhsan Aksamazi: Eşo ižiren, didopeten didi noğapes, andğaneri dğalepes skindinamaqoropeşi muk̆onoba dido ren, xoloti aya muk̆onoba udodginu irden. Mara namtini skindinamaqoropepek majura skindinapes vardo, xvala mutepeşi skindinapes qoropan. Aya muperi psikolojiuri xali ren?!

Abdullah Onayi: Gonep aya xaliti “mancobaşi gagnapaten” oxoʒ̆onapu domaç̆irnan. K̆arta k̆oçik mali muşişi mancoba ikips. Skindinamaqoropoba irden, mara didoti p̆roblemoni ren aya skindinamaqoropoba. Mis açkinen; çkin aya dulya mç̆ipaşaşi mağarğalenan arçkvaneris.

Ali İhsan Aksamazi: Ma şukuri giʒ̆umert aya int̆erviu şeni. Tkvan otkvaluşi çkva mutu giğunan na, eti molamişinit, mu iqven!.

Abdullah Onayi: K̆itxalape skani do int̆erviu skani şeni ma şukuri giʒ̆umer. Çkvadoçkva  mağduriyetepeşen moxtimeri, nʒ̆ireli  k̆oçepes manişa skindinapeşi aya xalişa emp̆at̆i aqven. Ma aşo mevisimadep. Çkineri tarixişen andğaşakis, k̆oçi do skindinaşi irtibat̆i iktiru do andğaşa komomixtes. Aya tarixişi mç̆ipaşaşi opağuten, ar ağani gagnapa yeçkindasunon. Edo aya ağani gagnapaten, ar didi goktiruşi ʒ̆oxleni ndğas voret lai, ma eşo momixteps. Xvala k̆oçi do skindinaşi munasebetepe vardo, mteli lamtinaluri tahayyullepeti oktirasunon aya goktiruk. Çkin mažirenani, ma aʒ̆işen va maçkinen, mara mitxanepek žirasunonan aya goktiru. Edo aya iqvasen didi saadet̆i; çkin aya memasidemenan aʒ̆işen, ʒ̆oxleşen maçkinenan do matkvenan. Gonepti siti gogaşinen, gonepti ambai giğun, razist̆uri dğalepeşen genomskide (106) oşi do anşi  ʒ̆aneri uça oxorca Virjinia Mak̆ Lorini xoreneret̆u Obama k̆ala Xçe Sarayis. Eya dğaşen dido dido mskva dğalepe kožirasunon k̆oçinobak…

Diçodu…

 

aksamaz@gmail.com

 

 

https://sonhaber.ch/abdullah-onay-ile-soylesi-turkce-lazca-2-bolum/

 

https://www.circassiancenter.com/tr/annelerin-ninnilerinden-spikerin-okudugu-habere-kadar/

 

 

https://hayvanlarinaynasinda.wordpress.com/2019/07/13/annelerin-ninnilerinden-spikerin-okudugu-habere-kadar-yurekte-kitapta-ve-sokakta-yenebilmeliyiz/