Kuzey
Kafkasya Mitolojisi
Nuray Gök Aksamaz’ın ‘Kuzey Kafkasya Mitolojisi/
Nartlardan Beri’ adlı çalışması ‘Sorun Yayınları’ndan çıktı. Kitap iki bölümden
oluşuyor. Nuray Gök Aksamaz, kitabının ilk bölümde Kuzey Kafkasya Mitolojisini
Nart Destanlarına odaklanarak inceliyor. İkinci bölümde ise, Nart
Destanlarından esinlenerek kaleme aldığı şiirlerini bizlerle paylaşıyor.
Bu makalede sizlere Nuray Gök Aksamaz’ın ‘Kuzey
Kafkasya Mitolojisi/ Nartlardan Beri’ adlı kitabını kısaca tanıtacağım.
Kitap ‘Kuzey Kafkasya Halkları’, Nart Destanlarının
Kökeni’, ‘Nart Destan Varyantlarının Karşılaştırılması’, ‘Nart Destanlarında
Çatışmalar’, ‘Nartların Özellikleri’, ‘
Oset Varyantında Nart Gelenekleri’, ‘Nart Destanlarında Başlıca Motifler’,
‘Varyantlarda Kahramanlar’,‘Adığelerde Doğa Güçlerini Simgeleyen Mitolojik
Tanrılar’, ‘Abhaz, Çeçen, İnguş Tanrıları, Koruyucular’ gibi başlıca
bölümlerden oluşuyor.
Nart Destanlarının derlenip yayınlanmasındaki
gecikme ve bu gecikmenin dünya uygarlığı için büyük bir zaman kaybı olduğuna
dikkat çeken eser, bütün Kafkasya Halklarının ortak kültürel değerlerini
okuyucuyla buluşturuyor.
Georges Dumézil, 1917’den sonra ‘Sovyetler
Birliği’nde yayınlanan ‘Oset Derlemeleri’ni inceler ve 1930’da ‘Nart
Destanları’ adlı çalışmasını yayınlar. 1965’te de ‘Livre des Héros, Legéendes
sur les Nartes’ adlı çalışmasında ‘Oset Nart Efsaneleri’nin Fransızca
çevirisine de yer verir. 1968’ de ‘Mythe et Epopée 1’adlı kitabının üçüncü
bölümü Osetler üzerinedir.
Nuray Gök Aksamaz’ın yorumuna göre Georges Dumézil,
‘Oset Nart Destanı’nda İskitlerle ilgili verileri arıyor ve Nart Destanlarını
‘Hint- Avrupa Uygarlığı’na dayandırıyor. ‘Hint- Avrupa Kültürü’nün ‘üç işlevli
ideolojisi’ni fosiller biçiminde ‘Oset Nart Destanı’nda belirliyor. Böylelikle
de Kuzey Kafkasya Halklarının tamamının ortak üretimi olan bu destanları
yaygınlaştırırken Osetler dışındaki diğer Kuzey Kafkasya Halklarını, ‘Hint-
Avrupalı’ olmayışları sebebiyle incelemelerinin dışında bırakma eğiliminde.
Bununla birlikte Georges Dumézil, sonraki dönemlerde diğer Kuzey Kafkasya
Halklarının Nart Destanların da varlığından haberdar olduğunu ve bu konuda da
çalışmaların geliştirilmesi gerekliliğini kabul ediyor.
Nuray Gök Aksamaz, çalışması sırasında ulaşabildiği
kaynaklarla, bütün Kuzey Kafkasya Halklarının ortak ürünü olan Nart
Destanlarının varyantlarının öğeleri ve başlıca motiflerini karşılaştırıyor.
Nart Destanlarındaki çelişkileri açığa çıkartıyor.
NURAY
GÖK AKSAMAZ, NART DESTANLARINDAN ESİNLENEREK KALEME ALDIĞI ŞİİRLERİNİ DE OKUYUCUYLA
BULUŞTURUYOR (FOTOĞRAF: KADİR İNCESU)
Nuray Gök Aksamaz,
Nart Destanlarının kökeniyle ilgili tezleri, tartışmaları ve yorumları çelişkileriyle birlikte değerlendirmeye açıyor. Nart
Destanlarının farklı bakışlarla ve belirli kaygılarla değerlendirilmeye çalışılıyor
olmasının arkaik öğelerle dolu olan, Kafkasya’da ortak kahramanlar
üzerine anlatılagelen ve binlerce yıldır sözlü kültür geleneğinde yaşayan bu
destanların, dünya mitolojisi içinde hak ettiği yeri zamanında alamamasına
neden olduğunu vurguluyor.
Bu destanlar kuşaktan kuşağa
yüzlerce yıl aktarılarak gelirken Kafkasya’da çok eski dönemlerin sosyo-ekonomik
koşullarının ve kültürel özelliklerinin açığa çıkarılmasında kazıbilim verileri
kadar önemli bir kaynaktır. Destanların kökenini, oluşum evrelerini, geçmişinin
hangi yüzyıllara uzandığını kesin olarak belirlemek zor. Kafkasya
Halklarının ortak tarihî destanları olan Nart Destanları binlerce yıl içinde
günümüzdeki biçimini almıştır.
Bu bağlamda Nart Destanlarını
Kafkasya mitolojisi olarak değerlendirmek önemli ve anlamlı görünüyor. Çünkü,
epik envanter ortak bir temele dayanmaktadır. Destanlardaki ana kahramanlar
benzer özellikleriyle ve adlarıyla Nart olarak anılıyor.
Sözü
‘Orağın Şarkısı‘ adlı şiiriyle Nuray Gök Aksamaz’a bırakıyorum:
Duyulur
yakınışı halkın:
Sırdaş
Tlepş, ulu Nart, gün yetmez bize
ellerimizle
toplarız başağı, geceleri de katıp güne
çeker
ayçayı bizden kendi halkı için bir pşı
karanlığa
gömülürüz!
Nart
sayısı kadar ay işler Tlepş demirden
tutuşturur
bir kızılcığa ayçayı
dökümevinde
bir oraktır onun yaptığı
ve
kesilir halkının yakınışı
unutulur
korkusu da açlığın
Demirin
tavı yansır Nart yüzüne ekin gibi
kıvılcımla
çözülüşü gülce duyurur Seteney
akışı
kana kanaya söylenir şarkısı hayra
aha ha hayraa aha ha
hayraa ha hayraa!
(Önerilen Okumalar: Mehmet Tanju Akerman, ‘Nuray Gök
Aksamaz ile Röportaj’, Sanat Yaprağı,
Haziran 2010, İstanbul; Nuray Gök Aksamaz, ‘Nart Destanları’, Tarih ve
Toplum Aylık Ansiklopedik Dergi, Sayı 199, Temmuz 2000, İletişim Yayınları,
İstanbul; Nuray Gök Aksamaz, ‘Nart Destanları ve Georges Dumézil’, Yeni
Kafkasya Gazetesi, Sayı 36, Ağustos 2001, İstanbul; Sırrı Öztürk, ‘Nuray Gök
Aksamaz ile Söyleşi ( ‘Resmî Tarih- Resmî İdeolojilerin Kuşatmasında Doğu- Batı
Mitolojilerinin Sömürüsü’), Sorun
Polemik, Sayı 3, Yaz- Mayıs 2002, Sorun Yayınları, İstanbul.)
(17 VIII 2020)
aksamaz@gmail.com
http://circassiancenter.com/tr/kuzey-kafkasya-mitolojisi/