24 Ağustos 2020 Pazartesi

‘Öğretmenler Günü’ ve Öğretmenlerim

 

‘Öğretmenler Günü’ ve Öğretmenlerim

 

 

Bugün Öğretmenler Günü. Ben de bugüne dair birkaç söz söylemek istiyorum. Ben de bu dünyada hem öğrenciyim, hem de öğretmen.

Hazreti Mevlâna’ya sordular: “Onca okuyorsun, yazıyorsun. Ne bilirsin?” Hazreti Mevlana hemen şöyle cevap verdi: “Haddimi bilirim.” Evet; Öyle demiş. Ben de haddimi biliyorum.

 

Evet; öğretmenler hayatımızda önemli… İlk öğretmenlerimiz; anne-babamız, akrabalarımız, komşularımız. Bunlar doğal öğretmenlerimiz. Onlardan öğrendik insan, insanlık sevgisini, özgürlüğü; din ve vatan sevgisini. Okula başlayınca da resmî öğretmenlerimiz oldu. Onlardan da öğrendik.

 

İlk öğretmenimi hiç unutmadım. Adı Kezban idi. Onu hiçbir zaman hayırla anmadım; anmayacağım. Tecrübeli bir öğretmendi, ancak zenginlerin çocuklarını seviyordu. Ben ve benim gibi öğrencileri hiç sevmiyordu. Sağ mı, ölümü bilmiyorum.

 

İkinci öğretmenim, Turan Ağabey idi. Okuldan öğretmenim değildi. Derslerime yardımcı oluyordu. Mahalleden komşumuz idi. Kahramanlık, vatan sevgisi ve tarih bilinci gibi duygularımın gelişmesine O da katkı sağladı. Bir-iki MHP miting ve toplantısına götürdü beni. Sonra taşındılar. Sağ mı, ölü mü bilmiyorum.

 

Sonraki öğretmenim rahmetli Zişan Teyze oldu. AnneminTeyzesi idi.

Ortaokulda aklım karıştı. Tunca Bey, Türkçe öğretmenimdi. Emperyalizm kelimesini ilk ondan duydum. Amerikanın emperyalist olduğunu ondan öğrendim.

 

Üniversitede de öğretmenlerim oldu. Onlardan da bir şeyler öğrendim. İlk aklıma gelen Tayfun Bey; Türkçeye aşıktı. Sonra Yasin Bey; işini ciddiye alan bir öğretmenimizdi.

 

Öğretmenlik yıllarımda öğrencilerim oldu, öğretmenlerim de. Ben de bir sürü yanlış yaptım; bunu biliyorum.

 

Kuteybe Ağabey, bir diğer öğretmenim idi; rahmetli.

Sonra Tarık Ağabey oldu öğretmenim.

O da bir öğretmendi. Ama ondan Kafkasya ve dillerinin tarihini öğrendim. Çeçen idi; rahmetli.

Yılmaz Ağabey; rahmetli, Lazca öğretmenim oldu.

Yayıncı, rahmetli; Sırrı Ağabeyden de öğrendim. O da öğretmenim oldu.

İzmir- Gürceşmeli Osman Ağabeyi de; Harb Okulundan tard İlker Taner Kılınç da; İnegölden Gürcü Hayri Ağabeyi de, İstanbul-Kadıköyden Ahbaz yayıncı Hayri Beyi de öğretmenlerim arasında sayıyorum. Ayrıca; Hopa-Mşke’den Erkan Bey ve Fındıklı-Vitze’den Besim Bey de öğretmenlerim arasında.

 

Hastalığım sırasında da öğretmenlerim oldu. Köpekler, kediler, kuşlar, tavuklar ve horozlar; onlardan da öğrendim. Onların güzel ve kötü yönlerini öğrendim.

 

Okulda olsun, hayatta olsun; insan olsun, hayvan olsun; iyi öğretmenlerim de oldu, kötü öğretmenlerim de. İyi öğretmenlerimden iyiliği öğrendim, kötü öğretmenlerimden de kötülüğün iyi olmadığını öğrendim.

 

Hepinize teşekkür ederim.

 

‘Öğretmenler Günü’nüz Kutlu Olsun!


(Öğrenciliğimde, mesleğinin aşığı dürüst öğretmenlerimden yalnızca okuma ve yazmayı veya meslekî bilgileri değil; insan, insanlık sevgisini; dürüstlüğü; dini, vatan sevgisini; adalet ve demokrasi kavramlarını da öğrendim. Zamanında kimi öğretmenlerimin nasihatları bir kulağımdan girdi, diğerinden çıktı. Bu nasihatların değerini çok sonra anladım. Ancak; öyle öğretmenlerim oldu ki, lâfla değil, mesleklerine verdikleri değer ve tutum ve davranışlarıyla daha o zamanlardan üzerimde olumlu etkiler yaptılar; beni düşündürdüler. Bu kıymetli öğretmenlerimden bir tanesi Konya Eğitim Fakültesi’nden Yasin Aslan Bey’dir. Kendisinin “Öğretmenler Günü”nü kutluyor ve saygılarımı sunuyorum.

 

*

 

Sivil, askerî ve özel okullarda ve özel kurslarda çalışmamın yanı sıra, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Özürlüler Merkezinde ve Eminönü Halk Eğitim Merkezinde de öğretmenlik- eğitmenlik yaptım. Eminönü Halk Eğitim Merkezinin görevlendirmesiyle; Gaziler Derneği Lokalinde Gazilere ve çocuklarına, Gülhane Kışlasında erlere, İstanbul Valiliğinde polis amir ve memurlarına; bazı otellerde aşçı, garson, komilere de dersler verdim. Özürlüler Merkezi’nin görevlendirmesiyle; Tophane Biriminde, Çağlayan Biriminde, Vatan Caddesi Biriminde ve Gazi Mahallesi Biriminde engelli öğrencilere dersler verdim. Toplumun her kesiminden ve her yaşta öğrencim oldu. Okul müdürleri, idareciler, öğretmenler, hizmetliler, veliler, öğrencileri; özel kurs patron ve patroniçeleri, hizmetliler, veliler, öğretmenler, öğrencileri; özetle, eğitim-öğretim sistemine ilişkin çoğu olumsuz yüzlerce anım var. Eğer Allah ömür verirse, hem kendi öğrenciliğimden anılarımı, hem de öğretmenliğimden anılarımı yazacak, bir kitapta toplayacağım. Bu anıların hepsi ibretlik. Öyle düşünüyorum. Olumsuz anılardaki kişi ve yer adları ile zamanı sansürleyeceğim. Şimdilik bu kadar bilgi vermekle yetineyim.

 

*)

 

 

 

 ( 24 X 2018)

 

Ali İhsan Aksamaz

aksamaz@gmail.com

 

 

 

 

‘Mamgurapalepeş Dğa’ do Çkimi Mamgurapalepe

 

Andğa ren ‘Mamgurapalepeş Dğa’. Mati otkvaluşi ar-jur nena komiğun guris. Hemi mamgure vore, hemiti mamgurapale vore aya kianas.

Ar dğas, majurapek Hazreti Mevlanas k̆itxes: “Ek̆onari opşa ik̆itxup, opşa ç̆arup do si mu giçkin?” Hazreti Mevlanak eşo nena geuktiru: “Haddi çkimi komikçin ma. Aya domibağun.” Ho, eşo tkveren. Mati haddi çkimi komikçin do aya domibağun.

 

Ho; mamgurapalepe renan beciti skidala çkinis … İptineri mamgurapalepe çkini renan nana-baba çkini, mzaxalepe çkini, manžagerepe çkini. Antepe renan buncinaluri mamgurapalepe çkini Entepeşen dovigurit k̆oçi do k̆oçinobaşi qoropa; dini do dobadonaşi qoropa. Nʒ̆opulaşa gevoç̆k̆aşi, resmuri mamgurapalepe maqves. Entepeşenti dovigurit.

 

İptineri mamgurapale çkimi çkar va gomoç̆k̆ondu ma. Emus coxont̆u Kezbani. Ma emu xeiriten çkar va pşini do çkar va pşinaminon. Tecruboni mamgurapale rt̆u, mara xampapeşi berepes qoropt̆u; paras qoropt̆u. Ma do çkimi steri berepes çkar va qoropt̆u. Skiduni, ğureli reni, va miçkin.

 

Majura mamgurapale çkimi rt̆u Turan Cumadi. Nʒ̆opulaşen mamgurapale çkimi va rt̆u. Maxaleşen manžagere çkini rt̆u. Dersepes memişvelupt̆u. Guramoba, dobadonaş qoropa do tarixişi şuuri steri gagnapape doviguri emuşenti. Ar-jur far ma mendemiqonu MHP̆-şi mitingi do ok̆oxtalaşa. Uk̆ule dibarges arçkva sotişa. Skiduni, ğureli reni, va miçkin.

 

Masumani mamgurapale çkimi rt̆u Zişan Dadi. Nana çkimişi dadi rt̆u.

Nosi omant̆alu oşke nʒ̆opulas. Tunca Begi rt̆u Turkuli nenaşi mamgurapale çkimda. İpti zit̆a emp̆eryalizmi emuşen vogni ma. Amerik̆a emp̆eryalist̆i rt̆u, eşo doviguri ma emuşen ipti.

 

Universit̆et̆isti mamgurapalepe maqu. Entepeşenti ar-jur mutu doviguri. İptineri komşuns Tayfun Begi. Qoropeli rt̆u Turkuli nenaşa. Uk̆ule Yasin Begi; dulya muşişa ğirsi meçapt̆u mç̆ipaşa; emk̆ata mamgurapale çkini rt̆u.

 

Mamgurapale doviqvi mati do emindrosti mamgurapalepe do mamgurepe maqu. Mati uk̆oreʒxu xilafi dulya dop̆i mamgurepalobaşi skidalas; aya miçkin.

 

Kuteybe Cumadi rt̆u mamgurapale çkimi; rametli.

Uk̆ule Tarik cumadi maqu mamgurapale; rametli. Emuti mamgurale rt̆u. Emuşen doviguri ma K̆afk̆asya do nenape muşişi tarixi. Çeçeni rt̆u; rametli.

Yılmaz cumadi; rametli, Lazuri Nenaşi mamgurapale maqu.

Magamaçkvale, rametli; Sırrı Cumadişenti ar-jur mutu doviguri. Emuti mamgurapale rt̆u çkimda.

Noğa İzmir- Gurçeşmeşen rametli Osman Cumaditi; Harbiyeşen get̆k̆oçineri İlker Tanzer Kilinçiti; Noğa İnegolişen rametli Gurci Xayri Cumaditi, Noğa İst̆anbul K̆adikoyişen Abxazi magamaçkvale Xayri Begiti mamgurapalepe çkimi pşinap. Edoxolo; noğa Xopaşi Mşkeşen Erk̆an Begi do Viʒ̆eşen Besim Begiti mamgurapalepe çkimişen renan.

Žabunobaşi orasti, mamgurapalepe maqu: Coğorepe, k̆at̆upe, k̆vinçepe, kotumepe do mamulepe; entepeşenti ar-jur mutu doviguri. Entepeşiti k̆ai do p̆ati xalepe kobžiri do doviguri entepeşen.

Ginon nʒ̆opulas, ginon skidalas, ginon k̆oçi, ginon skindina; k̆ai mamgurapalepeti maqu, p̆at̆epeti. K̆ai mamgurapaleşen k̆ainoba, p̆at̆i mamgurapalepeşenti p̆at̆inonobaşi maana doviguri ma; p̆at̆inoba k̆ai va rt̆u, eya doviguri entepeşenti.

 

Tkvan iris şukuri giʒ̆umert ma.

‘Mamgurapalepeşi Dğa’ xvameri gaqvan!

 

(24 XI 2018)

Ali İhsan Aksamaz

aksamaz@gmail.com