13 Ocak 2025 Pazartesi

Laz edebiyatı ve kimliğinin üç önderi

 




Laz edebiyatı ve kimliğinin üç önderi

 


Lazca, Doğu Karadeniz ve Güney Batı Kafkasya’nın eski ve yerli dillerinden bir tanesidir. Bu bölge Lazca’nın eski ve bugünkü vatanıdır. Gel gör ki, halk bugün bu dili yalnızca burada değil, Türkiye’nin Batı bölgelerindeki muhacir köylerinde de konuşuyor. Bu köyler çoğunlukla Marmara Bölgesi’ndedir. Lazca’nın tarihsel bölgeleri büyük devletlerin savaş alanlarının ortasında yeralıyordu. Bu sebeple de Lazca çok kötü günler gördü. Çoğunlukla da yirminci yüzyılda. Bu, Birinci ve İkinci Büyük Savaş ve “Soğuk Savaş” yıllarındaydı. “Modern zamanların” anlayışıyla, hiç kimse Lazca’nın yüzüne bakmadı. Çünkü Lazlar çeşitli yerlerde yaşıyorlardı.

Şimdi sizlere Lazca’nın öncüleri; şairleri, yazanları ve şarkıcılarından bahsetmek istiyorum. Onların yazılmış-yayınlanmış şiirleri, yazıları, plakları- CD’leri ve kitapları var. Örneğin; İki yüz yıl öncesinden bugüne kadarki bu şairler, şarkıcılar ve yazarlar Osmanlı Ülkesi’nden, Türkiye’den, Çarlık Rusyası’ndan, Sovyet Ülkesi’nden, Gürcüstan’dan, Acaristan’dan, Abhazya’dandır. Onlardan bazılarının adları şöyle: Efendişi Faik, Tzitaşi İskender, Helimişi Hasan, Pehlivanişi Reşid, Vanilişi Muhammed, Mtanebiva Fahri, Abaşişi Nurdoğan, Turnaşi Yaşar, Koyuncuşi Kazım, Ocaklişi Erkan, Batzaşi Tzate, Tandilava Yaşar, Memişişi Nazi, Artzaşi M. Recai, Çakirustaşi Mecit, Avcişi Yılmaz, Cedeşi Musa, Badişi Sinan, Koçiva Selma, Bekirişi Yaşa, Keleşişi Bahadır, Cumhurişi Timur, Bakrazdeşi Dato, Sarigina Beşli, Zoğaşi Efkan, Karaalişi Musa, Topaliş Birol, Birbenişi Gökhan, Polatişi Hulya, Kesicişi Maksut, Duduşi Nuri, Tamtruli Osman, Buyuklişi Osman Şafak, Aksoyişi Kamili, Murğulişi Murat Ercan, Uzunhasanişi Hasan, Ançaşi Ridvan Özkurt.

Yaklaşık ikiyüz yıldan beri, Laz aydınlarının bir Lazca ve Laz kimliği mücadelesi var. Efendişi Faik, Tzitaşi İskender ve Helimişi Hasani bu uzun yolun çınarlarıdır:

 

EFENDİŞİ FAİK; Laz Edebiyatı ve onunla da Laz kimliği mücadelesinin ilk önderi sayılır. Ancak şimdilik hayatına ilişkin fazla bir şey bilemiyoruz. Efendişi Faik’in adını ilk olarak Nikolay Marr’dan duyuyoruz. Farklı kaynaklar da Efendişi Faik hakkında bize bilgi veriyor. Şöyle diyorlar: “Arap Alfabesine dayanan Laz Alfabesini düzenledi.” T̆amt̆uli Osmani de şöyle yazıyor: “Efendişi Faik, Lazca ilk kitabı çıkaran Laz’dı. Lazca yazdığı için Sultan Abdülhamid onu yakaladı ve hapisaneye attı. Yazdıklarının hepsini yaktılar, kayboldular. Hapisaneden çıktıktan sonra Faik yine başladı ve Lazca yazıyordu. Lazların düşmanları Faik’i öldürdüler.”


TZİTAŞİ İSKENDER: Tzitaşi İskender, Laz anadili okullarının müdürüydü. Lazca gazete “Kızıl Yıldız”ı (1929) ve Laz Okullarının “Alfabe” (1935) ve “Okuma Kitabı”nı (1937) yayınladı. Sovyet İktidarı’nın ilk yıllarında, Acaristan ve Abhazya’daki Lazların Anadili okulları vardı. O zaman Lazca gazeteleri, Lazca tiyatroları ve Lazca kitapları vardı. Sovyet İktidarı, Laz çocukları kendi anadillerini okuma -yazmayı öğrensinler diye onlara destek oluyordu. Laz dilinin düşmanları İskender’i de öldürdüler.

HELİMİŞİ HASAN: 1907’de Hopa’da doğmuştur. Türkiye Komünist Partisi’nin üyelerinden biriydi. 1932’de Partili olarak Sovyet Ülkesi’ne gitti. Helimişi Hasan, Leningrad’ta “Küçük Halklar Kursu”nda okudu. Ondan sonra, Lazona’ya dönecek ve Laz halkı ile beraber burjuvazî ve emperyalistlere karşı emeğin mücadelesini verecekti. Ne var ki, bir kazada sağ ayağı koptu ve ölene kadar Sovyet Ülkesi’nde kaldı. İnançlı bir komünist kimliğine sahipti, bu sebeple onu ailesiyle beraber Sibirya’ya sürdüler. Şairdi, yazardı, ressamdı. Lazca yazıyordu. Laz köylerindeki halk yaşamına ilişkin tablolar çizdi. 1976’da vefat etti. Mezarı, Acaristan’ın Sarpi Köyü Mezarlığı’ndadır.

Faydalanılan kaynaklar: Nikolay Marr; Laz Dili Grameri, St. Peterburg, 1910; Osman T̆amt̆ruli, Nananena, Batı Almanya 1991; Ali İhsan Aksamaz, Kafkasya’dan Karadeniz’e Lazların Tarihsel Yolculuğu, İstanbul, 1997; İsmail Bucaklişi, Mu Pat E Skiri: Hasan Helimi’nin Yaşamı ve Şiirleri, İstanbul, 2006; Bazı internet siteleri.

 


(Kaynak: Ali İhsan Aksamaz, “Laz edebiyatı ve kimliğinin üç önderi”, Özgür Gündem Gazetesi, 23. VII. 2012)

 


[Önerilen okumalar: Ali İhsan Aksamaz, "2002 Yılı İtibarıyla Lazca ve Lazlarla İlgili Bazı Yayınlar", lazuri.com/circassiancenter.com.tr, 2002; Ali İhsan Aksamaz, “Hasan Helimişi Lazdı”, Özgür Gündem Gazetesi/ circassiancenter.com.tr, 7. IX. 2012; Ali İhsan Aksamaz, "Laz Aydınlarının Yayıncılık Faaliyetleri", yusufbulut.com /sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr, 21. III. 2015; Ali İhsan Aksamaz, “Ogni Kültür Dergisi (Anı-1)”, circassiancenter.com.tr, 15. XI. 2015; Ali İhsan Aksamaz, "Munir Yılmaz Avcı (1939- 2016)" sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr, 16. XII. 2020; Ali İhsan Aksamaz, "Lazca Tercümeleriye Osman Özel", circassiancenter.com.tr, 2024; Ali İhsan Aksamaz, "Lazca-Türkçe Şiir ve Hikâyeleriyle Munir Yılmaz Avcı", circassiancenter.com.tr; Ali İhsan Aksamaz, “Şiir ve Tablolarıyla Helimişi Hasan”, circassiancenter.com.tr; Ali İhsan Aksamaz, “Lazca Şiir ve Anlatımlarıyla Yaşa Tandilava”, circassiancenter.com.tr; Helimişi Hasani, (Yayına Hazırlayan: İsmail Bucaklişi), “Mu P̆at Eskiri”, Çiviyazıları Yayınevi, İstanbul, 2006; İsmail Avcı Bucaklişi, “Laz şair Helimişi Xasani: Sürgünlerin içinden doğan bir direniş öyküsü”, bianet.org,  30. IX. 2024;  Kâmil Aksoylu, “Laz Kültürü”, Phoenix Yayınları, Ankara, 2009; Munir Yılmaz Avcı, "Sözün Özü/ Roman Yazmaya Giden Yolda", circassiancenter.com.tr, 10. X. 2009; M. Yılmaz Avcı, “Aleynas Mu Ağodu? / Aleyna’ya Ne Oldu? -Lazca- Türkçe Roman”, Sorun Yayınları, İstanbul, 2013]

 

aksamaz@gmail.com

 

https://www.circassiancenter.com/tr/laz-edebiyati-ve-kimliginin-uc-onderi/