Cevapsız Bırakılan
Sorular
Sayın
Avukat Ahmet Hulusi Kırım, var ve bunu çeşitli şekillerde dillendirmeye çalışıyoruz. Bu işler; akıl, bilgi, yürek ve bilek ister. Dürüst olmak gerekir. Öncülerin birlikte hareket etmesi gerekir. Bir duruşa sahip olmak gerekir. Güç olmak gerekir. Analiz yapma yeteneği gerekir. Ne var ki, zamanında, tüm ısrarlarıma rağmen, bir hesaplaşmaya girme cesareti gösteremediğiniz, iki-üç sayfalık bir makaleyi kaleme alıp açığa vurma görevinizi yerine getiremediğiniz için bu garipliklere yol verdiniz. Üstelik “tavşana kaç, tazıya koş” tavrıyla da hareket ettiniz. Dolayısıyla da bugünkü bu acınacak hâlin bir numaralı müsebbibi sizsiniz. Şimdi ise rahatsızlığınızı dile getiriyor ve ayranı tekrar süte dönüştürmeye çalışıyorsunuz. Bütün bu vb. gelişmeleri bilen ve değerlendirebilen bir kişi olarak, sizi ciddiye almıyorum. Bir zamanlar avukatlığını yaptığınız, sonradan muarızınız insanların dava dosyalarını bana göstermeniz ne kadar yanlışsa, bir derneğe hitaben kaleme aldığınız ifadeleri bana da aktarmanız o kadar yanlış. Yine de dürüst insanları yanıltmak ve birlikte iş üretmek gibi ciddî bir niyetiniz varsa, açığa vurma işlemini vakit geçirmeden yerine getiriniz. 1992'den bu yana bir
değerlendirme yapınız ve cümle âleme ilan ediniz. |
|
+ |
|
Sayın Avukat Ahmet Hulusi Kırım,
Aşağıdaki sorulara açık ve net
cevap verebilirseniz sevinirim.
1) Dâhil olduğunuz düşünülen siyasî hareketten ne
sebeple ayrıldınız? Sahibi ve Yazı işleri Müdürlüğünü yaptığınız "Komün"
adlı dergi yayın hayatına neden başladı ve yayınını neden sonlandırdı?
2) Lazlara yönelik bir çağrı yapmaya neden gerek
gördünüz? Hangi saiklerle hareket ettiniz? Neyi amaçlıyordunuz?
3) Lazlara ilk çağrıyı ne zaman yaptınız? "Alyans
Düğün Salonu"ndaki toplantıyı kimlerle düzenlediniz? O toplantıda nasıl
bir konuşma yaptınız? Konuşma metninizi ulaştırmanız mümkün mü?
4)"Aktüel Dergisi"ne verdiğiniz röportaj ve
açıklamalarda söylediklerinizi inkâr ettiğinizi hatırlamıyorum. Ancak "Bugün
Gazetesi"nde çıkan açıklamalarını inkâr ettiğinizi, hatta dava açtığınızı biliyorum. Bu davanın
safahat ve sonucunu herkesten sakladığınızı biliyorum. Neden? Ayrıca; "Aktüel
Dergisi"ne söylediklerinizle "Bugün Gazetesi"nde yazılanların
aynı olduğunu çok iyi bilmenize rağmen, niye sözünüzün arkasında
durmadınız? Bunu bir hata olarak görmüyor musunuz? Ya da "Aktüel Dergisi"ne
söylediklerinizin zamansız ve hazırlıksız olduğunu düşünmüyor musunuz? "Aktüel
Dergisi"ne söylediklerinizi en az elli defa okudum. Sonradan çok iyi
öğrendim ki, yalnızdınız. Buna rağmen, sanki birbiriyle ilişkili ve çalışan
insanların bir hareketi varmış gibi bir imaj oluşturmanızın amacı neydi? Neden
"Laz Bujuvazisi de destekliyor" deme ihtiyacını hissettiniz? Laz
Burjuvazisinden medet umuyor veya desteğini sağlıyormuş gibi bir davranış
sergilemeniz, geçmişinizle hiç uyuşuyor muydu? Söylediklerinizin dışında
bir şeylerin yazıldığını söyleyerek bir bahanenizin geçerliliğin bulunmadığını
bilmelisiniz.
5) Unutmayın: "Aktüel Dergisi"ne
söyledikleriniz, düşmanın eline koz vermiş, dostlarınızı da zora düşürmüştür. Vakıf
kurmak için yola çıktınız. "Aktüel Dergisi"ne yaptığınız sorumsuz
açıklamalar sebebiyle, "Bugün Gazetesi"nden vurgun yediniz. "Ogni
Dergisi Süreci"ni bu sürecin bilinçli ve doğal bir sonucu olarak
sunmayacağınızı düşünüyorum. Önce oturmak, bir manifesto hazırlamak ve ardından
da çalışmaya başlamak; bütün bunlar sizin akıl edemeyeceğiniz konular mıydı?!
6) "Ogni Kültür Dergisi", kolektif bir
çabaydı. Herkesin katkısı vardı. Az veya çok. Tombak Bey’in ofisinde
düzenlediğiniz toplantıya katılmadım. Ancak söylediklerinizi okudum. Okudum ve
güldüm. Şöyle diyorsunuz: "Bizi çok kişi zannediyorlardı, ama bir iki-üç
kişiydik." Bu sözler, siyasî bir geçmişi olan, siyasî bir derginin sahip
ve yazı işleri müdürlüğünü yapmış, yaşını başını almış ve yıllardır avukatlık
yapan birine yakışıyor mu? Yeri geldiği zaman, "işi kişiler
üzerinden" algılamamak lâzım" diyorsunuz. İşinize geldiği zaman
da, ağzınıza geleni arkalarından söylediğiniz insanların ardına takılıp,
onların tutarsızlıklarına ortak oluyorsunuz. Hiç tutarlı davranmıyorsunuz. Neden?
Önce dernek kurucusu oluyorsunuz. Sonra bu dernekten ayrılıyorsunuz. İnternette
çıkan fotoğraf ve hareketli görüntüleri izledim. Zavallı Pontus Halkını
kullanmaya çalışan ve onların Rum olduğu propagandasını yapan göbekli zatlar
bir yanda, Kaboğlu öte yanda. Sarigina'nın sözlerini ayağındaki
kot pantolonuyla dinleyen zaataliniz! Yakışıyor mu size?! Madem dernekçilik
oynayacaktınız neden bu kadar sıkıntı çektiniz?
7) "Ogni Kültür Dergisi"nin idarehanesi
sizin yazıhanenizdi. Adres değişti. Taşınıldı. Sonra da dergi
yayınına son verdi. Neden bu değişiklikler oldu?
8) Bir gün Ülkücü bir tanıdığınız anlattı. Tehdit
almışsınız bir yerlerden. Ben bunu sizden duymayı tercih ederdim. Niye?
9) Sizin gibi siyasî geçmişi olan bir
kişinin ANAP milletvekili bilmem kimin referansını can simidi gibi sunması
da çok komik.
10) Yıllar önce 105.7/ Çevre Radyo programı “Radyo Tanura”da
bir söyleşi yapmıştınız. Hatırlıyor musunuz? Orada söyledikleriniz, Tombak
Bey’in ofisinde söyledikleriniz ve burada söylemeye çalıştıklarınız… Bütün
bunlarda bir tutarlılık görüyor musunuz?
11) Hangi saikle olursa olsun, bir yola girdiniz. Başarısız
oldunuz. Bu başarısızlığınızın ürünü defolu sonuç şimdi emperyalizmin maymunu Saakaşvili
ile flört içinde. Bunda hiç sorumluluk hissetmiyor musunuz? Üzülmüyor musunuz?
12) Geçenlerde bir forward yapmışsınız. Okudum. Dil ve
kültür ağırlıklı çalışmaları küçümsemişsiniz. Buna hakkınız var mı? Saakaşvili
ile bağlantılı, oradan beslenenlerle ilişki kuranlarla birlikte gözükmeyi
kendinize nasıl yakıştırıyorsunuz?
13) Geçmişle hesaplaşmadan, eleştiri-özeleştiri
mekanizmalarını çalıştırmadan güzel bir başlangıç yapılabileceğine inanıyor
musunuz? Emperyalist AB ve ABD'nin kuruluşları UNESCO ve AHİM yalakalığı size
ne kadar uzaklıkta? Emperyalist yalakalığı yapanlarla aranızda ne kadar mesafe
var?
Hoşçakalın.
Ali İhsan Aksamaz
[17 Mart 2010]
+
DOST ACI SÖYLER, ANCAK ZAMANINDA
OLURSA!
https://groups.google.com/g/gurcu_kultur_merkezi/c/wiOvonOODoY?pli=1
[DEMOKRATİK
GÜRCÜLER PLATFORMU OLARAK LAZ AYDINI AHMET HULUSİ KIRIM İLE YAPTIĞIMIZ
RÖPORTAJ/ 13 Ağu 2011]
“Ogni Kültür Dergisi’ni
yayınlayan Laz aydınları olarak bir hesaplaşmaya ve bir muhasebeye ta 1994’den
beri ihtiyacımızın olduğu kesin. Ancak Ahmet Hulusi Kırım’ın şimdi yapmaya
çalıştığı gibi değil! Ben değil eski
arkadaşına, düşmanına bile şevkatle yaklaşması gereken bir anlayışın
savunucusuyum. Bu sebeple de Ahmet Hulusi Kırım’ın söyleşideki bazı ifadelerini
yanlış, bazılarını da gecikmiş ve zamansız buluyorum. Ahmet Hulusi Kırım,
“Paparazi” izlenimi uyandıran ifadelerini hemen düzeltmelidir. “Benden sonra Tufan” mantığını terk etmelidir.
Ahmet Hulusi Kırım Yazmış. Netleştirmesi gereken ifadelerini tırnak içinde
aktarıyorum. Köşeli parantez içinde kısa sorular bana ait.
1)“1992
senesinde kısa bir hazırlıktan sonra bir avuç arkadaşımızla
[KİMLER?] birlikte girişimlere başladık. Bunun
ilk nüvesi yayınlanması için moral [NASIL?] anlamında katkıda bulunduğum
[NE MANADA?] “Lazlar’ın Tarihi”
kitabı oldu.”
2)“Ancak
ne acıdır ki kumar oynatmaktan başka amacı olmayan dernek yöneticileri (birkaç
yönetici hariç ) [HANGİ DERNEKLER? HANGİ YÖNETİCİLER?] yakınlık göstermek bir yana aleyhimize [SİZ
KİMDİNİZ?] bunlar bölücü diye propaganda yaptı.”
3)“Ben
de gözlemci olarak bulundum.” [GÖZLEMCİLİK NEDİR?]
4)“Unutamadığım
dramatik bir vaka ise şu an kendisini ulusalcı olarak konumlandıran ve Laz olan
Sabahattin Önkibar’ın, “Türkiye Gazetesi”nde bizlerin
[“BİZ” DEDİĞİNİZ KİM?] Moskova’dan
beslendiğimizi, sicilli komünistler olduğumuzu iddia etmesiydi. Yazarın kalemi
o kadar peşin hükümlü ve kanlı idi ki, benim
[BİR “BEN” DİYORSUNUZ, BİR
“BİZ” DİYORSUNUZ. HANGİSİ?] siyasal
yaşamım boyunca Sovyet ve Amerikan emperyalizmine karşı mücadele ettiğimi bile
bilmiyordu. Belli ki bir yerlerden verilen bilgileri servis etmişti.” [NEREDEN?]
5)“Bu
Planlı, provokatif yayınlar üzerine o güne kadar destek veren arkadaşlarımızın
çoğu yaşamlarından endişeye kapılıp bizlerden uzaklaştı.
[KİMLER?] Sonuçta bir avuç kararlı insan
[KİMLER?] kaldı. Linç tamamlandı. Vakıf
serüveni de böylece akamete uğramış oldu.” [NEDEN BİR BASIN AÇIKLAMASI
YAPMADINIZ?]
6)“1993
yazında yapılan bir piknik sonucu gelişme oldu. Bazı arkadaşlar aramıza
katıldı. Yavaş yavaş dergi çıkarma düşüncesi olgunlaştı.[NASIL?] Yazılar
toplanmaya başladı.” [KİMLER?]
7)“Ancak
birinci sayının içeriği ve yazılar tartışılırken bazı arkadaşlarımız dergi
çıkışının ertelenmesini istedi. [KİMLER?] Yoğun tartışmalardan sonra gelinen aşamanın
kırılma noktası olduğunu kabul ile itiraz eden arkadaşlarla yolumuzu ayırdık.”
[KİMDİNİZ? KİMLERLE?]
8) “Elimizde [KİMİN ELLERİNDE?] kalan tecrübeli diyebileceğim [TECRÜBE
ÖLÇER AHMET BEY MİSİNİZ?] Ali İhsan
Aksamaz, Yüksel Yılmaz ve genç deneyimsiz İsmail Avcı, M. Ali Barış Beşli gibi
3-5 [ÜÇ- MÜ? BEŞ Mİ?] arkadaşla yola
devam ve derginin süratle çıkarılması kararını verdik. [KİMLER?]
9) “Nitekim aradan
geçen uzun süreçte birçok dergi çıkarılmasına rağmen aynı nitelikte ve onu aşan
mevkute çıkarmak mümkün olmadı.” [BU DURUMDAN SİZİN SORUMLULUĞUNUZ?! SONRADAN YAYINLANAN DERGİLERE HAKSIZLIK
YAPMIYOR MUSUNUZ?]
10) “15 günlük
periyotta yayın yapan bir gazete çıkarabilseydik bugün her şey çok farklı
olurdu.” [EMİN MİSİNİZ?]
11) “Aradan geçen 18 senede bu soru bana çokça
soruldu ve her seferinde derginin yayın faaliyetine son vermesini
objektif-subjektif nedenler gibi soyut bir ifade ile geçiştirdim. İstedim ki
kitleler üzerinde hâlâ bir prestiji olan derginin imajı zedelenmesin.” [NİYE
GEÇİŞTİRDİNİZ? SEBEP?!]
12)“Ama
son hafta gördüklerim [ NEYMİŞ BUNLAR?] ve derginin sahibi-yazı işleri müdürü görevi
verdiğimiz [KİM? KENDİSİ GÖNÜLLÜ OLARAK ÜSTLENDİ!] Sayın Memetali Barış Beşli’nin şimdi okuduğum [ZAMANDAN EMİN
MİSİNİZ?] bazı dergilerdeki [HANGİLERİ?]
açıklamaları karşısında tarihe not düşmek
adına [!] bazı gerçekleri açıklamanın
artık farz olduğu noktasına geldim.”[GECİKMEDİNİZ Mİ?]
13)“Ogni’yi
çıkaranlar vicdanlarını temizlediğinde Ogni çıkabilir?”
[KİMLER?]
14)“31.05.2008
tarihinde yapılan Laz Kültür Derneğinin ilk kongresinde yaptığım konuşmada
aynen şunları söylemiştim.”[ YA DERNEK KURULURKEN
DEDİKLERİNİZ?!]
15)“İşin
enteresan yönü 2- 3 sene önce Birol Topaloğlu Lazona’da festival yapmak için
bir Amerikalı Vakıf ile [O ZAMAN NEDEN SUSTUNUZ?] anlaşma yapıp sponsor desteği aldığı için
kıyameti koparıp basın açıklaması yapan derneğimin başkanı Beşli şimdi ne
değişmişti de eleştirdiği pozisyona düşmüştü. Avrupa Birliği Amerikalı bir
vakıftan farklı mı idi”
16)“Benim halkımın [AYTEN ALPMAN
ŞARKISINDAKİ GİBİ!] emperyalist
devletlerle ve/veya onlarla bağlantılı kurumlardan alacağı sadakalarla kimlik
mücadelesi vermeye ihtiyacı yoktur ve bunu ben halkım adına bir zul
addediyorum”
17)“Eğer
[SİZ HUKUKÇUSUNUZ!] bu proje, iyi saatte olsunlar [KİMLER?] müdahil olmuş ve bu iki kuruluşta farkında
olmadan kardeşlik diye Kürt halkını [POPÜLİZM Mİ?] izole edip diğer azınlık milliyetlerin diyaloğunu sağlamaya, onları
kontrol altında tutmaya matuf bir amaç taşıyorsa durum daha da vahim demektir.”
[NASIL?]
18)“Derginin
yayınına ara vermesi ile ilgili anlatacaklarıma
gelince; Dergi birçok [NE GİBİ?!] nedenden dolayı daha fazla ömrünü
sürdüremedi.”
19)“Derginin
yayınlanan 6 sayısının hazırlanma sürecinde genel yayın yönetmeni olarak ben ve
Ali İhsan Aksamaz gerek yazıların hazırlanmasında ve gerekse dizgi, matbaa
işlerinde olağanüstü gayret gösterdik. [SEBEP?! MATBAA?!] Değişik 3-4 adla her sayıda başyazıyı, ülke
ve dünyadaki gelişmelere ilişkin birçok yazıyı kaleme aldım.” [ÜÇ MÜ, DÖRT
MÜ? HANGİ ADLARLA?]
20)“Sayın
Aksamaz da kendisinin kaleme aldığı veya tercüme ettiği yazılarla önemli katkı
yaptı. Keza İsmail Avcı, Memetali Beşli ve diğer arkadaşlar da birikimleri
çerçevesinde katkı sağlamaya çalıştı.” [NASIL?!]
21)“Örneğin
İst. Valisi Hayri Kozakçıoğlu bir elinde Ogni dergileri ile bizleri Almanya’dan
beslenen bölücüler olarak basın toplantısında ilan ederken derginin sahibi
sıfatını taşıyan Memetali Barış Beşli’yi suç duyurusu yapmak ve sembolik
tazminat davası açmak için ikna edemedik. [KİM?] Alçakça yafta üzerimizde kaldı. Korkmuş
olduk.” [BASIN AÇILAMASI YAPILAMAZ MIYDI?! ÖNEREN OLMADI MI?!]
22)“Ogni’nin
kuruluş gecesinde geceye katılan hiçbir halk müziği sanatçısı bizden ücret talep etmezken kendi grubumuz denen Zugaşi
Berepe adına Memetali Beşli’nin tam sahneye çıkma esnasında koridorda illa ücretimizi vereceksin yoksa sahneye
çıkmayız demesini ve ar belası yarısını verdikten sonra sahneye çıkmalarını
unutamam.” [NEDEN ŞİMDİ SÖYLÜYORSUNUZ?]
23)“Derginin
ilk sayısı toplatıldıktan sonra [toplatılan yazıların yazarları ben, İsmail
Avcı ve M. Ali Beşli idi] yazı işleri müdürü olarak onu DGM’de sorguya
götürürken kendisi de toplatılmaya gerekçe gösterilen bir yazının yazarı olduğu
için ilk aşamada savcıya bilgi vermemesi sonrasında diğer yazıları da
üstlenmesi için mutabık kalmışken sorguda ben ve İsmail’in ismini vermesini, çok
endişelendiği için onu teselli edişimizi unutamam. Bu olayı takiben dergi
sorumluluğundan ayrılmak istemesini unutamam.”
[NEDEN ŞİMDİ?]
24)“Beşli’nin
tatilde olmamdan [DERGİ,
SİZ ANLAMINA MI GELİYOR?!] istifade
ederek kendi başına 5.sayıda derginin o ana kadar izlediği yayın politikasına
taban tabana zıt bir yazıyı başyazı olarak koymasını unutamam.”
25)“İngiltere’de
dergi temsilciliği yapan ismi bende saklı [NEDEN?] bir dostumuzun açtığı telefona Ali İhsan
Aksamaz’ın çıkmasını, onun dergi paralarının niye gönderilmedi diye serzenişte
[BÖYLE BİR ŞEYDEN BENİM NİYE HABERİM YOK?!]
bulunması üzerine dostumuzun [KİM?]
bizim bilmediğimiz bir hesaba [KİMİN?]
gönderildiğini söylemesini unutamam. Bunları
yaşayan arkadaşlarımız halen sağdır.”[KİMLER?]
26)“Bu
ve bunun gibi birçok maddi olgu derginin daha fazla yaşamasını doğaldır ki
engelledi.” [O ZAMAN NEDEN SUSTUNUZ?]
27)“Diğer
2 dergi ise bana göre iyi niyetli olmakla birlikte kulağı tersten gösteren [NASIL?],
cesur olmayan [NASIL?], belli bir yayın çizgisi olmayan dergilerdi.”
[SİZ NE YAPTINIZ?!]
28)“Sormalıdır
da. 1992’den bu yana geçen 19 [ 18?!] senede dişe okunur bir gelişmenin
sağlandığını söylemek abesle iştigal etmek olur.” [SİZ NE YAPTINIZ?!]
29)“Eğer
bizler daha kalıcı çalışmalar yapıp örgütlülüğümüzü artırabilseydik şimdi
demokratik haklarımızı daha kararlı bir şekilde ister zamanı geldiğinde de azınlık
haklarımızın anayasal güvenceye bağlanması için pazarlık masasına
oturabilirdik.” [SİZ HANGİ ÇABAYI GÖSTERDİNİZ?!]
30) “Temel alınması
gereken üstüne basa basa söylüyorum. KİMLİK MÜCADELESİ vermektir.” [SİZ HANGİ
ÇABAYI GÖSTERDİNİZ?!]
31)“Megrel
kardeşlerimizin her sorunu bizi üzer derinden yaralar. Onlara uygulanan kartvelist
asimilasyoncu politikalar canımızı acıtır. Biz Ogni sürecinden itibaren bu
soruna parmak bastık [KİM?] ve basmaya da devam edeceğiz” [NE YAZDINIZ?!]
32)“LKD,
Ankara Laz Kültür ve Dayanışma Derneği, Sima Vakfı ve bireysel birçok
dostumuzla aylar süren görüşmeler yaptık.[KİMLER?] Ancak bir bölümü olumlu karşılasa da
bütünlüğü sağlamak mümkün olmadı. Böylece tarihi bir fırsat da kaçmış oldu.”
[NE ZAMAN? KİMLER KİMLERLE? OLUMSUZ SONUÇTA SİZİN ROLÜNÜZ?!]
33)“Senin
emperyalistin kötü benim ki iyi şeklinde bir anlayış hastalıklıdır.”[KİM
BÖYLE DİYOR?]
34)“Benim
naçizane düşüncem tüm Kafkas halklarının [HANGİLERİ?] emperyalizme, yayılmacılığa
karşı birleşik cepheyi oluşturup birlikte mücadele etmeleridir.”
[NASIL?!]
35)“Abhazya
ve G. Osetya sorununa gelince; Bir kere ben temel ilke olarak ulusların kendi
kaderini tayin etme hakkı olduğunu kabul ederim. Bu anlamda bu halklar özgür
iradeleriyle kendi kaderini tayin etmek istiyorlarsa bu onların en doğal
hakkıdır.” [SOMUT ÖNERİ?! ABHAZYA VE G. OSETYA’NIN DEMOGRAFİK
YAPISINI BİLİYOR MUSUNUZ?]
36)“Bizim
için acil görev gövdemizdeki habis uru yani işbirlikçi unsurları temizlemek
olmalıdır. [KİMİ?] Bu
unsurlarla mücadeleye yılmadan devam edeceğiz. [NASIL?] Zira bu tayin edici kırılma noktasıdır.”
[NASIL YANİ?!]
37)“Sizin
gibi yüreği bu topraklarda olan Gürcü ve Çerkez kardeşlerimizle de kardeşlik
temelinde bir platforma oluşturmanın yararlı olacağını düşünüyorum… Bunun için
önerdiğim ilkeli ve hedefleri olan Kafkas platformu ilk adım olabilir. Daha
sonra birlikte bir yayın organının çıkarılması da yararlı olacaktır.”
[SİZE VAHİY Mİ GELDİ?]
38) “Biz sizinle gerçek bir kardeşlik ilişkisi
kurmak istiyoruz.” [“BİZ” KİM? “SİZLER” KİM?]
[16
Ağustos 2011]
(Önerilen okumalar: Ahmet Kırım: “Laz
Burjuvazisi De Destekliyor” (Haşim Akman: “Laz Enstitüsü Kuruluyor”, A Aktüel
Dergisi, sayı 66, 8- 14 Ekim 1992)/
sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr; Ali İhsan Aksamaz, “Birinci Laz Kültürü
Toplantısı”, circassiancenter.com.tr, 5. XII. 2004; Ali İhsan Aksamaz,
“Yamakhoğlu Yüksel Yılmaz (Öldü mü?!)”,
Sima Dergisi, Sayı 7, Sima Laz Vakfı Yayını, Fotosan Ofset, İzmit, Mart 2005/
circassiancenter.com.tr; Ali İhsan
Aksamaz, "Ne Diyeyim Bilemiyorum…", circassiancenter.com.tr ; Ali İhsan Aksamaz, “Laz Aydınları”na üç Mektubum”,
circassiancenter.com.tr, 19. I. 2007;
24 Ocak 2007; Ali İhsan
Aksamaz, “Bir “Aydın”a İki Mektup”, circassiancenter.com.tr, 3. I.
2008; Ali İhsan Aksamaz, “Bir “Aydın”a E-posta”,
circassiancenter.com.tr, 5. III. 2008; Ali İhsan Aksamaz, “Laz Aydınları
Platformu Oluşturma Toplantılarındaki Konuşmalarım” (“Laz Aydınları ve
Sorumluluk, 1. Baskı, Sorun Yayınları, İstanbul, 2011)/ sonhaber.ch/
circassiancenter.com.tr; Ali İhsan Aksamaz, “Bazı Laz Aydınları Arasında
Geciken Hesaplaşmalar ve Unutulan Kimlik Mücadelesi”, circassiancenter.com.tr,
21. VIII. 2011; Ali İhsan Aksamaz, “Ben Etnik Partilere Karşıyım!”, (Murat
Özden, “Çerkes Siyasallaşmasının Öncüleri”, Apra Yayıncılık, İstanbul, 2018)/ circasiancenter.com.tr,
11. VII. 2015; Ali İhsan Aksamaz, “Ogni Kültür Dergisi (Anı-1)”,
circassiancenter.com.tr, 15. XI. 2015; Ali İhsan Aksamaz, "Laz
Aydınlarının girişimine basından tepkiler", sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr,
14. V. 2022; Cemil Kantoğlu: “Ahmet Kırım’a Katılmıyorum”, Alaşara Dergisi,
Sayı 5-6, Nart Yayıncılık, İstanbul, 1995; Haşim Akman: “Laz Enstitüsü
Kuruluyor”, A Aktüel Dergisi, sayı 66, 8- 14
Ekim 1992; (Haber- söyleşiyi yayına hazırlayan: Ali İhsan Aksamaz),
sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr; Kâmil Aksoylu, “Tarihe Tanıklık/ Laz
Kültürel Hareketi/ 93 Süreci” (“Laz Kültürü”, Phoenix Yayınları, Ankara, 2009);
Mecit Çakırusta: “Ben Bu İşe Ana Lisanımı Yaşatmak İçin Girdim!”/Mecit
Çakırusta ile Haber& Söyleşi, Yeni Kafkasya Gazetesi, Sayı 9/
circassiancenter.com.tr, 2003; Mehmet Ender Savcın. “Gürcistan’da akrabalarımız var”,
sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr, 11. X. 2020; Murat Karadeniz (Editör),
Ahmet Hulusi Kırım, Ali İhsan Aksamaz, İsmail Avcı, “Ogni Dergisini Çıkaranlar
Ogni Sürecini Anlatıyor”, 1, 2, 3 ve 4. bölümler; 14- 18. V. 2016, Noğa TV,
youtube; Ogni Dergisi'nin mimarlarından Av. Ahmet Hacaloğlu Kırım, dergi
sürecini bir başlangıç noktası olarak değerlendirdi/ “İstim arkadan gelir/ Kalabalık
sanıyorlardı", lazuri.com; “Ogni Sustu Mu?”, Alaşara Dergisi, Sayı 3,
Temmuz, Nart Yayıncılık, İstanbul, 1995; “Makale Arşivi”, lazuri.com; “Terörle
Mücadele Kanunu, Kanun Numarası: 3713,
Kabul Tarihi: 12/04/1991, Resmi Gazete
Tarihi: 12/04/1991, Resmi Gazete Sayısı: 20843”; Yılmaz Avcı: “Tek Ses Olarak Muhatap
Olamadığımız Müddetçe Bizim Bu Seslenişlerimiz Sadece Çatlak Birer Ses Olarak
Yankılanır!”, lazca.org, 31.V. 2013]
https://www.circassiancenter.com/tr/cevapsiz-birakilan-sorular/